Audi stopt productie auto's met verbrandingsmotoren in 2033
Audi stopt in 2033 met het maken van auto's met verbrandingsmotoren. Vanaf 2026 zet het Duitse merk al geen motoren die op fossiele brandstoffen draaien meer in nieuwe modellen.
Alleen de modellen die voor 2026 geïntroduceerd zijn, blijven dan nog leverbaar met een benzine- of dieselmotor. Daarbij houdt het luxemerk van Volkswagen nog wel een slag om de arm. Het precieze moment waarop Audi stopt met verbrandingsmotoren laat het bedrijf ook afhangen van de vraag.
De autoproducent verwacht dat er in China ook na 2033 nog vraag zou kunnen zijn naar auto's met verbrandingsmotoren en sluit niet uit die voertuigen in het Aziatische land wat langer te blijven maken. Uiterlijk in 2050 moet Audi volledig CO2-neutraal zijn.
Overgang naar elektrisch
"Met deze planning creëren we de noodzakelijke duidelijkheid voor een krachtige en beslissende overstap naar het elektrische tijdperk", zegt topman Markus Duesmann. "We geven het signaal af dat Audi er klaar voor is."
Hoewel het tijdperk van de verbrandingsmotoren dus op zijn einde loopt, ontwikkelt Audi nu nog de laatste generatie van die aandrijfbron. "Audi's laatste verbrandingsmotor wordt de beste die we ooit gemaakt hebben."
Audi wil ook zijn aanbod van volledig elektrische auto's de komende jaren verder uitbreiden. Dit jaar brengt Audi al meer nieuwe elektrische modellen uit dan nieuwe auto's met verbrandingsmotoren. Het Duitse merk kwam recent met de e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron, en Q4 Sportback e-tron.
Volgens het bedrijf zijn de uitbreiding van de laadinfrastructuur en hernieuwbare energiebronnen 'cruciaal' voor de overgang naar elektrisch rijden en de acceptatie ervan door consumenten. Onlangs onthulde Audi in Duitsland een proefproject met een eigen 'premium' laadstation met onder meer snelladers, een reserveringssysteem en een lounge. Concurrent Tesla heeft al een groot eigen netwerk van snelladers, de Tesla Superchargers.