'Opmars elektrische auto's gaat sneller dan eerder gedacht'
De wereldwijde opmars van elektrische auto's gaat sneller dan eerder gedacht, zeggen onderzoekers. Dat komt doordat overheden met strengere regelgeving tegen uitstoot komen en de interesse van consumenten blijft toenemen door alle nieuwe modellen.
Onderzoeks- en accountantskantoor EY denkt dat in 2033 de elektrische auto dominant zal zijn in de wereldwijde autoverkopen, wat vijf jaar sneller is dan eerder werd voorspeld.
De onderzoekers verwachten dat in de grote automarkten Europa, de Verenigde Staten en China binnen twaalf jaar de verkoop van elektrische auto's groter zal zijn dan die van benzine- of dieselauto's. En in 2045 zouden brandstofauto's dan nog slechts minder dan 1 procent uitmaken van de wereldwijde verkopen van nieuwe auto's.
De vraag naar elektrische auto's wordt aangejaagd door regelgeving van overheden om het gebruik van brandstofauto's te ontmoedigen en elektrisch rijden te stimuleren om zo de uitstoot te verlagen tegen klimaatverandering. Zo kunnen consumenten in steeds meer landen, waaronder Nederland, subsidie aanvragen bij de aankoop van nieuwe en tweedehands elektrische auto's.
Bovendien krijgen fabrikanten van elektrische auto's zoals Tesla er steeds meer concurrentie bij van de grote, traditionele autoproducenten, die de afgelopen tijd tal van elektrische modellen op de markt brachten. Zo introduceerde General Motors (GM) een elektrische Hummer, kwam Ford met een elektrische versie van zijn F-150 pick-uptruck en bracht Volkswagen de ID.3 en ID.4 naar de markt.
Audi maakte deze week bekend dat het in 2026 stopt met het introduceren van nieuwe auto's met benzine- of dieselmotoren. Vanaf 2033 verwacht het Duitse merk geen auto's met verbrandingsmotoren meer te produceren.
Laadpalen
Ook de investeringen die worden gedaan in infrastructuur voor elektrisch rijden zorgen voor een grotere vraag naar dergelijke auto's. Zo heeft de Amerikaanse president Joe Biden gezegd 174 miljard dollar uit te willen trekken om elektrisch rijden te stimuleren. Daarbij moeten onder meer een half miljoen laadpunten door de hele VS worden aangelegd.
De Nederlandse overheid trekt de komende jaren ook 30 miljoen euro uit voor het plaatsen van laadpalen. Naar verwachting zijn er in 2030 zo'n 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland. Volgens het kabinet zijn er dan 1,7 miljoen laadpalen nodig om iedereen van elektriciteit te kunnen voorzien.