Facebook wil weten of je vrienden radicaliseren
Facebook test een pop-up waarin het gebruikers vraagt of ze merken dat een vriend radicaliseert. Ook krijgen sommige gebruikers in de Verenigde Staten een melding te zien als ze extremistische content hebben bekeken
Tegen CNN bevestigt Facebook dat de pop-ups onderdeel zijn van het Redirect Initiative, een project om extremisme te bestrijden. Het bedrijf "zoekt manieren om middelen en hulp te bieden aan mensen die in contact zijn geweest met extremistische beelden of iemand kennen die radicaliseert", aldus de woordvoerder.
Het sociale mediaplatform test een aantal mogelijkheden in de Verenigde Staten. Zo is er een pop-up die gebruikers vraagt of ze zich zorgen maken om radicaliserende vrienden. Deze pop-up verwijst gebruikers vervolgens naar een pagina met verdere informatie, waaronder links naar organisaties gericht op deradicalisatie.
Een andere pop-up wijst erop dat "extremistische groepen misbruik proberen te maken van je boosheid en teleurstelling". Ook deze pop-up verwijst naar een hulppagina.
Actie tegen extremisme
Facebook ontving lang kritiek omdat het platform te weinig deed om de wildgroei van extremistische content tegen te gaan. De algoritmes van Facebook leggen de nadruk op content waar emotioneel op gereageerd wordt, wat het verspreiden van misleidende en radicaliserende boodschappen bespoedigt.
Het bedrijf probeert de kritiek sinds enkele jaren te bestrijden door harder op te treden tegen extremistische accounts en complottheorieën, zoals Qanon. Ook het Redirect Initiative hoort bij deze nieuwe aanpak.
Like Bright op Facebook voor meer tech-nieuws.