'Prijzen iOS-reclames ingestort na volgbeperking Apple, op Android omhoog'
De interesse in mobiele advertenties op iOS is gekelderd nadat Apple het moeilijker heeft gemaakt gebruikers ongevraagd te volgen. Adverteerders verleggen hun aandacht daarom nu naar Android.
De prijzen van mobiele advertenties voor iOS zijn gedaald, terwijl die voor Android juist stijgen. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van data van mobiele advertentiebedrijven.
Apple bracht eind april een update voor iOS uit waardoor gebruikers van iPhones en iPads voortaan nadrukkelijk toestemming moeten geven om gevolgd te worden. Data die worden verzameld met het stiekem volgen is waardevol voor adverteerders, die zo gerichter reclame kunnen laten zien.
Reclame voor Android nu duurder
Nu veel iOS-gebruikers nee zeggen tegen tracking, zijn de uitgaven van mobiele reclame voor iOS met een derde gedaald tussen 1 juni en 1 juli, zegt advertentie-meetbedrijf Tenjin. In dezelfde tijd zijn de uitgaven voor Android-reclame met 10 procent gestegen.
Reclamebedrijf Tinuiti ziet eenzelfde trend: de groei in uitgaven voor Android steeg van 46 procent in mei naar 64 procent in juni. Voor iOS daalde de groei van 42 procent in mei tot 25 procent in juni. De prijzen voor Android-reclames zijn nu 30 procent hoger dan die voor iOS, stelt Tinuiti.
De meeste mensen zeggen 'nee'
Het aantal iOS-gebruikers dat wél toestemming geeft om hun gedrag tussen apps en sites te volgen, is kleiner dan 33 procent, stelt meetbedrijf Branch Metrics. Eerder zei concurrent Flurry Analytics dat slechts 12 procent van de iOS-gebruikers 'ja' zei op de vraag of apps hen mogen volgen.
De verplichte toestemming van gebruikers is omstreden. Eigenlijk zou Apple de functie al in 2020 invoeren, maar na kritiek van Facebook werd dat uitgesteld. Volgens Facebook zijn vooral kleinere adverteerders de dupe van de regels. Zij kunnen volgens Facebook geen grote reclamecampagne betalen, maar wel gerichte advertenties naar mensen die op basis van tracking het best bij de doelgroep aansluiten.
Chinese omzeiling regels afgeketst
Chinese apps waaronder TikTok hebben ondertussen geprobeerd om in China de tracking-beperking van Apple te omzeilen met een eigen systeem, Chinese Advertising I (CAID). Het idee was dat Apple niet tegen een groep grote apps in durfde te gaan. Dat deed Apple wel, waarna steun voor CAID snel afbrokkelde, aldus de Financial Times.