Facebook: geen beïnvloeding bij Kamerverkiezingen
Bij de afgelopen verkiezingen voor de Tweede Kamer is volgens Facebook niet geprobeerd om Nederlandse kiezers op grote schaal te beïnvloeden via het sociale netwerk.
Facebook zegt dat er geen geval van "gecoördineerd niet-authentiek gedrag" is aangetroffen. Bij zulke campagnes maken groepen veel nepprofielen aan om een boodschap te verspreiden, of juist om twijfel te zaaien over de boodschap van anderen.
Volgens Facebook zijn in de eerste drie maanden van het jaar zo'n 44.000 politieke advertenties geplaatst, waaraan ongeveer 4,6 miljoen euro is uitgegeven.
De Tweede Kamerverkiezingen waren op 17 maart.
94.000 berichten verwijderd om haat
In de eerste drie maanden van het jaar zijn meer dan 94.000 berichten verwijderd van Facebook en Instagram vanwege "haatdragend taalgebruik".
Nog eens ruim 17.000 berichten zijn gedeletet omdat het ging om "misinformatie die kan leiden tot direct geweld of lichamelijk letsel". Voorbeelden daarvan noemt Facebook niet.
Facebook verwijderde de afgelopen tijd wel netwerken voor "gecoördineerd niet-authentiek gedrag" in zeven landen: Mexico, Irak, Iran, Jordaniē, Algerije, Soedan en Ethiopië. Daarbij werden in totaal 2800 Facebook-accounts, 2200 Facebook-pagina's en 206 Instagram-accounts verwijderd.