Netflix breidt uit met games, eerst op mobiel
Netflix gaat ook games aanbieden. Dat zullen in eerste instantie mobiele games zijn, voor smartphones en tablets, die gratis bij bestaande accounts inbegrepen worden.
Dat stelt Netflix in een brief aan investeerders, na het bekendmaken van zijn nieuwste kwartaalcijfers. "We zien games als een nieuwe categorie voor ons, vergelijkbaar met onze uitbreidingen in eigen films, animatie en reality-tv", aldus Netflix.
Het bedrijf zegt in een vroeg stadium van de uitbreiding te zijn, en voort te bouwen op eerdere interactieve projecten zoals Black Mirror Bandersnatch, waarbij kijkers zelf het verloop van de film kunnen bepalen, en Stranger Things, waar al mobiele games rond zijn verschenen.
'Games grotere concurrent'
Het is nog niet bekend wanneer de games op Netflix verschijnen, en op welke films en series de games gebaseerd zullen zijn. Ook is niet bekend of Netflix de games naar gebruikers gaat streamen, of dat de games op telefoons geïnstalleerd moeten worden.
Vorige week maakte Netflix bekend dat voormalig EA-manager Mike Verdu heeft aangenomen om zijn nieuwe game-tak te leiden.
Netflix-topman Reed Hastings zei eerder al dat games een grotere concurrent vormen dan de andere streamingbedrijven, zoals HBO en Amazon. Met een afvlakkende groei en veel nieuwe concurrenten is het voor Netflix zaak om bestaande abonnees vast te houden en nieuwe abonnees te blijven aantrekken.
Markt aantrekkelijk maar druk
De gamemarkt is bovendien aantrekkelijk: de omzet is enorm maar de markt is al druk. Zo hebben onder meer Microsoft, Google, Sony en Amazon al diensten die games naar de gebruiker streamen, met tientallen tot honderden games. Op de iPhone heeft Apple met zijn Apple Arcade met ruim 100 games ook een voorsprong.