Muziekdiensten

Groei aantal Spotify-gebruikers valt tegen

28 juli 2021 om 12:34
Laatste update: 28 juli 2021 om 12:40

Het aantal gebruikers van muziekdienst Spotify is in het tweede kwartaal minder sterk gegroeid dan het bedrijf vooraf verwachtte.

Spotify zegt het afgelopen kwartaal last te hebben gehad van de gevolgen van de coronacrisis. Door de pandemie gingen ook allerlei grote marketingcampagnes niet door. Spotify waarschuwde in april al dat de groei als gevolg van het coronavirus dit jaar kon gaan afnemen, maar de beperkte toename van 9 miljoen gebruikers tijdens het afgelopen kwartaal valt tegen.

Eerder profiteerde Spotify juist vooral van het feit dat door wereldwijde lockdowns mensen meer thuis naar muziek luisterden. Het aantal gebruikers is op jaarbasis dan ook met 22 procent toegenomen tot 365 miljoen. Voor het einde van dit jaar verwacht Spotify minimaal 400 miljoen gebruikers te hebben. Daarmee is Spotify de grootste muziekdienst ter wereld. De belangrijkste concurrent blijft Apple Music.

165 miljoen abonnees

Ook het aantal betalende abonnees is vergeleken met vorig jaar gegroeid, met 20 procent tot 165 miljoen. Het verlies dat Spotify vorig jaar leed van 356 miljoen euro is in het afgelopen kwartaal verminderd tot een min van 20 miljoen euro. Dat komt door de hogere omzet van nu 2,3 miljard euro en lagere uitgaven aan leningen om het bedrijf draaiende te houden.

Podcasts

Een groeiend deel van de omzet komt uit advertentie-inkomsten. Die bestaan uit reclames tussen liedjes door waarmee het bedrijf het gratis gebruik van zijn dienst bekostigt. Spotify laat ook steeds meer reclamespotjes horen tijdens podcasts. De reclame-inkomsten zijn in een jaar tijd ruim verdubbeld en zijn nu goed voor 12 procent van de totale opbrengsten. 

Spotify zet de laatste jaren steeds meer in op podcasts, met onder andere overnames van podcastbedrijven en exclusieve deals met populaire podcasters.

Test: wat is de beste bluetooth-speaker?