Grote treinstoring kwam door kapotte backup-server
De telefoonstoring op het spoor van donderdagavond lijkt te zijn ontstaan door problemen met de telefonieservers van ProRail in Rotterdam.
Volgens ProRail werkte de back-up in Rotterdam niet, maar de tweede back-up in Amsterdam wel. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar de tweede back-up zat een periode waarin het telefoonsysteem nog niet stabiel werkte. Uit veiligheidsoogpunt werd besloten in die periode het treinverkeer in het hele land stil te leggen, aldus de spoorbeheerder.
Geen communicatie met verkeersleiding
Door de storing was er geen communicatie met de verkeersleiding op verschillende stations. Na een klein uur kon het treinverkeer weer worden opgestart, maar het bleef de rest van de avond ontregeld.
Met het telefoonsysteem van provider Mobirail praten treindienstleiders met machinisten over incidenten, bijvoorbeeld als ze langzamer moeten rijden omdat er iemand op het spoor loopt.
Ook storing op 31 mei
De oorzaak van de storing van donderdag was een andere dan die van de grote telefoonstoring op het spoor op 31 mei. Toen werkte er geen enkele back-up, zegt ProRail. Na dat incident zijn er maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.
De spoorbeheerder komt binnenkort met meer informatie over de nieuwe storing. "We willen de onderste steen boven halen en doen uitgebreid onderzoek naar de precieze oorzaak van de storing en hoe we met de gevolgen daarvan zijn omgegaan."