Autosector: hogere bijtelling slecht voor opmars elektrische auto
Door de bijtelling voor elektrische auto's op 1 januari te verhogen frustreert het kabinet de opmars van elektrisch rijden. Dat zeggen autobrancheorganisaties.
Het demissionaire kabinet wil de bijtelling voor elektrische auto's volgend jaar verhogen van 12 naar 16 procent. Ook moet de grens versneld worden verlaagd van 45.000 euro dit jaar naar 35.000 euro in 2022.
BOVAG vindt dat dat de klimaatambities van Nederland hierdoor tegengewerkt worden. Er zou daarom een streep door de maatregel moeten, "zodat duurzame automobiliteit het noodzakelijke zetje krijgt en de klimaatdoelstellingen van Nederland en Europa in het vizier blijven".
Het verhogen van de bijtelling van 8 naar 12 procent begin dit jaar zorgde volgens de BOVAG voor een flinke daling van de verkopen van nieuwe elektrische auto's, die dit jaar goed zijn voor 18 procent van de totale nieuwverkopen. In 2020 was dat nog 20,5 procent.
'Geen subsidiepotten per jaar, alles in één keer'
BOVAG wil dat het kabinet het totale subsidiebudget voor nieuwe en tweedehands elektrische auto's van de komende jaren 'per direct ter beschikking stelt'. "Hiermee wordt sneller meer CO2-winst behaald en onzekerheid en terughoudendheid bij kopers weggenomen." Nu gelden per jaar maximale bedragen die er voor de subsidies beschikbaar zijn. De afgelopen jaren was de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's aan het begin van het jaar al snel leeg.
Elektrische trucks en scooters
Ook RAI Vereniging stoort zich aan de hogere bijtelling voor elektrische auto's. Verder is er nog steeds geen duidelijkheid over de aanschafsubsidie voor elektrisch aangedreven vrachtauto’s, geeft de organisatie aan. De belangenbehartiger van fabrikanten en importeurs van auto's en andere voertuigen pleit voor concrete maatregelen zodat ook het rijdend wagenpark van miljoenen benzine- en dieselauto’s, bestelwagens en vrachtwagens verduurzaamt.
Ook vindt RAI Vereniging dat de regeling voor leasefietsen eenvoudiger moet worden en dat die regeling ook beschikbaar moet worden voor elektrische scooters.