Google voegt beeldherkenning Lens toe aan Chrome
Gebruikers van de Google Chrome-browser kunnen binnenkort zoeken op basis van delen van de webpagina die ze selecteren. Dit werkt via de beeldherkenningsfunctie Google Lens die in de browser beschikbaar komt.
Google heeft vanavond tijdens een presentatie nieuwe en verbeterde zoekfuncties aangekondigd. Zo komt Google Lens in de 'komende maanden' ook beschikbaar in de Chrome-browser. Gebruikers kunnen zo zoeken op basis van beelden op de webpagina. Ze selecteren delen van foto's, video's of teksten en krijgen vervolgens in een balk over de pagina de gerelateerde zoekresultaten te zien. Ze verlaten hiervoor de webpagina niet. Google rolt de Lens-functie in Chrome wereldwijd uit.
Google Lens is de technologie voor beeldherkenning met behulp van kunstmatige intelligentie, die Google al gebruikt in de speciale Google Lens-app op Android. Ook zijn Lens-functies op iOS te gebruiken met de Google-app. Met Google Lens kan je bijvoorbeeld teksten in het camerabeeld scannen en ze direct laten vertalen. Ook kan Lens de woorden die de telefooncamera ziet voorlezen.
De Google Lens-app laat gebruikers binnenkort ook zoekacties aanpassen met behulp van tekst. Na het maken van een foto van bijvoorbeeld een overhemd met een bepaald patroon, kan Google Lens vergelijkbare producten vinden. Vervolgens kan de gebruiker met het commando 'sokken met dit patroon' de zoekactie beperken tot sokken. De Google-app op iOS krijgt ook een nieuwe functie op direct op basis van alle afbeeldingen op een webpagina te zoeken met Google Lens.
Informatie beter begrijpen met MUM
Google gebruikt in veel nieuwe functies de techniek Multitask Unied Model (MUM), die informatie beter moet begrijpen, ongeacht het type. MUM kan ook verbanden leggen tussen verschillende beelden, onderwerpen en ideeën.
De Google-functies die MUM gebruiken maken volgens het bedrijf meer 'natuurlijke en intuïtieve manieren van zoeken' mogelijk. MUM wordt ook gebruikt om besproken onderwerpen binnen video's te herkennen en die in de resultaten weer te geven.
Uitbreidingen zoekresultaten
Google gaat onder andere vaker gerelateerde zoekacties en onderwerpen laten zien in de resultaten. Gebruikers krijgen ook nieuwe opties om hun zoekactie te beperken of juist breder te maken. Zoekacties waarbij visuele elementen een grote rol spelen, krijgen een nieuwe vormgeving met grotere foto's.
Veel van de nieuwe functies zijn eerst alleen beschikbaar in het Engels en in de Verenigde Staten. Wanneer andere talen en landen aan de beurt zijn, is nog niet bekend.
Voorraden winkels in resultaten te zien
Google toont binnenkort ook wat de voorraden van gezochte producten zijn bij winkels. Ook actuele voorraden in fysieke winkels in de buurt zijn in de resultaten te zien. Deze voorraadfunctie wordt vanaf 29 september uitgerold door Google, ook in Nederland.
Google zegt het verder makkelijker te maken om vanuit de zoekresultaten door kledingstukken van webwinkels te bladeren. De resultaten tonen dan een 'visuele feed' met vergelijkbare kledingstukken in verschillende kleuren en stijlen.
'Over dit resultaat' uitgebreid
Google gaat ook meer context over de bronnen in de zoekresultaten tonen in het 'Over dit resultaat'-paneel. Daar komt over een website bijvoorbeeld informatie te staan afkomstig uit de Wikipedia-pagina over het bedrijf of een tekst die een website over zichzelf schrijft, of wat anderen over een bepaalde bron hebben geschreven.