Review Far Cry 6: deze game is een soort 'best of Ubisoft'
Deze week verscheen het langverwachte Far Cry 6. Een game op het fotogenieke fictieve eiland Yara, waar een sadistische dictator uit het zadel geholpen moet worden.
Voor wie de Far Cry-serie niet kent: de laatste twee games waren originele, lekker te spelen freeroam shooters met een originele verhaallijn, het nodige sadistisch bloedvergieten en eindeloos veel hilarische personages.
Far Cry 6 verhuist van het platteland van Montana naar het fictieve eiland Yara, maar kent dezelfde soort wrede tegenstander. Antón Castillo is de baas van het eiland en maakt van de plaatselijke tabak met vergif een kankermedicijn. True story. Ok, niet. Maar in de game wordt er wel van je verwacht dat je dat gelooft. De bevolking moet het spelletje meespelen natuurlijk, maar jij, Dani Rojas (geen familie van de voetballer uit Ted Lasso), gaat daar iets tegen doen. Dani kan een man of een vrouw zijn, net als in die andere epische gameserie van Ubisoft; Assassin's Creed.
En laat ik het beestje meteen maar bij de naam noemen: de geoefende Ubisoft-gamer komt erg veel tegen uit andere games van deze studio. De missiestructuur lijkt heel erg op die van Ghost Recon Wildlands bijvoorbeeld. Net als het verzamelen van materialen en de alarmen die je uit kunt schakelen. De dierenvriendjes die je vergezellen op je avonturen zaten ook in de eerdere Far Cry-games. Er zit niet veel in de game dat je nog niet elders gezien hebt.
Wat nieuw is, is de enorme map waarop je spelen kunt. Yara is een gigantisch eiland met een ontzettend diverse wereld. Van dorpjes tot berggebieden, van boerderijen tot een Zuid-Amerikaanse stad. Dat maakt ook de interactie met bewoners en tegenstanders een beetje anders dan in de Ghost Recon, eerdere Far Cry- en Assassin's Creed-games.
Je bent een outsider in dit verhaal, een wees die zichzelf wil bewijzen in de strijd en een vriendin wil wreken die omgekomen is. Daarbij zoek je de hulp van verschillende groeperingen, verdeeld over het eiland. De dierenvriendjes die je kunt uitnodigen om met je op pad te gaan passen goed bij het eiland. Een vechthaan, een teckel met een rolstoeltje en een krokodil met een trui aan kun je vinden tijdens je missies.
Op je rug draag je een soort steampunk rugzak waarmee je raketten kunt afvuren of alle elektronische apparaten in één keer kunt uitschakelen voor korte tijd. Handig.
Nieuw is ook dat je co-op missies kunt spelen. Samen met een random speler op het internet, of met een vriend die je uitnodigt. Daarbij is het belangrijk dat je de strategie goed bespreekt. Want je kunt de game zo stealthy mogelijk proberen te spelen, of als een superheld guns blazing overal binnen rennen. De co-op heb ik nog niet kunnen proberen omdat deze pas op de lanceerdatum live gaat.
Moet je Far Cry 6 laten liggen omdat het zo sterk lijkt op andere Ubisoft-games? Nee, want Far Cry 6 is een soort "best of" van Ubisoft. De beproefde gameconcepten worden ook hier weer slim ingezet.
Mijn belangrijkste kritiekpunt is dat er geen keuze wordt gemaakt tussen realisme en cartooneske actie. Aan de ene kant zijn er heftige psychologisch beladen cut-scenes met Breaking Bad-acteur Giancarlo Esposito als slechterik, aan de andere kant schiet je raketten uit je rugzak. Een kleine tekortkoming, maar dat maakt Far Cry 6 maar amper een mindere game om te spelen.
Far Cry 6 is verschenen voor Windows, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S en de gamediensten Amazon Luna en Google Stadia.
Rutger Middendorp