General Motors gaat auto-batterijen met 1000 kilometer bereik maken
Automaker General Motors bouwt een groot onderzoekscentrum met de ambitie om elektrische auto's een actieradius van ongeveer duizend kilometer te geven.
De Amerikaanse automaker General Motors (GM) steekt 'honderden miljoenen dollars' in een nieuw onderzoekscentrum in Michigan. Doel is de ontwikkeling van auto-batterijen die het langer volhouden, sneller opladen en duurzamer zijn voor het milieu. Dat meldt GM dinsdag.
Actieradius van bijna 1000 kilometer
GM wil een batterij maken waarmee een auto op één lading 600 mijl kan rijden – zo'n 950 kilometer. De gemiddelde huidige elektrische auto houdt het zo'n 300 tot 500 kilometer vol op één lading. De Tesla Model S Long Range komt even boven de 500 kilometer uit, en de volgende Tesla Roadster moet in 2023 een bereik van rond de 1000 kilometer krijgen.
Onlangs onthulde het Amerikaanse bedrijf Lucid een nieuwe elektrische sedan met een actieradius van 837 kilometer, voorlopig het grootste rijbereik tot nu toe bij een elektrische auto. De eerste modellen worden later dit jaar geleverd.
Toekomst in omstreden technologie
GM wil uiteindelijk batterijen maken met een energiedichtheid tot 1200Wh per liter, waarbij zogenoemd metallic lithium wordt gebruikt. Die vorm van lithium heeft een zeer hoge energiedichtheid, maar is daarom tot nu toe ook zeer lichtontvlambaar. Volgens sommige experts zijn dergelijke batterijen niet levensvatbaar, maar GM ziet er wel toekomst in.
Op kortere termijn voorziet GM zijn elektrische auto's overigens van zijn Ultium-architectuur. Die wagens hebben dan een bereik van ruim 600 kilometer, in lijn met concurrent Tesla. Die accu-technologie wordt volgend jaar voor het eerst toegepast, in de nieuwe elektrische Hummer-pickup.