'Groot tekort aan snelladers voor elektrische auto's'
De toename van het elektrisch rijden in Europa wordt geremd door de gebrekkige laadcapaciteit. De Europese autobrancheorganisatie ACEA waarschuwt dat er in de EU veel te weinig snelladers voor auto's zijn.
Als onderdeel van het Europese klimaatpakket Fit for 55 worden ook nieuwe CO2-doelstellingen opgelegd aan de autosector. Maar om mensen zover te krijgen om elektrisch te gaan rijden, moet volgens ACEA alle "rompslomp" rond het opladen worden weggenomen.
"Mensen moeten voldoende opladers in hun directe omgeving zien, en deze oplaadpunten moeten snel en gemakkelijk te gebruiken zijn, zonder dat mensen in lange rijen moeten wachten", zegt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema.
Weinig snelladers
Van de 225.000 openbare oplaadpunten die momenteel in de EU beschikbaar zijn, zijn er slechts 25.000 geschikt voor snelladen.
De overige oplaadpunten omvatten veel gewone stopcontacten met een lage capaciteit. Het opladen van een elektrische auto bij deze oplaadpunten kan tot wel een nacht in beslag nemen.
'Moet zo makkelijk zijn als tanken'
"Opladen moet net zo handig en eenvoudig zijn als tanken nu is", aldus Huitema. Hij noemt het AFIR-voorstel bij lange na niet ambitieus genoeg.
Bovendien is het voorstel niet afgestemd op de beoogde nieuwe CO2-doelstellingen voor auto's. Europa zou zijn ambities wat betreft de laadinfrastructuur volgens de brancheorganisatie moeten aanscherpen zodat in alle EU-lidstaten voldoende snelladers staan.
Tesla-laders nu ook voor andere merken
Fabrikant Tesla is deze week gestart met het openstellen van zijn snelladers, de Superchargers, voor auto's van andere merken. Nederland is het eerste land waar Tesla dat doet.
Het gaat om tien Nederlandse Superchargers, die alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting kunnen opladen. Dat zijn auto's van onder andere Volkswagen, Mercedes, Audi, Jaguar, Porsche, BMW, Volvo en Hyundai.