Bright-autotester Rutger rijdt de komende weken met de Audi Q4 e-tron 40. Een volledig elektrische SUV gebaseerd op dezelfde techniek als de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq. Vandaag de kennismaking.
Kijk onze video
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest.
Van de drie varianten elektrische SUV op hetzelfde platform heeft Audi zonder twijfel de mooiste neergezet. De Volkswagen heeft een wat verfrommelde neus, de Enyaq een wat goedkoop ogende nepgrille, de Q4 heeft een zelfverzekerde smoel. Binnenin is de Q4 ook duidelijk het fraaist afgewerkt. Dat zit hem deels in materiaalgebruik, maar ook in vormgeving.
Volgende week vergelijken we onze Q4 e-tron 40 met de Volkswagen ID.4 GTX, maar voor nu concentreren we ons even op de SUV van Audi.
De prijs voor de Q4 begint bij dik 48.000 euro. Daarvoor heb je de zogenaamde Edition-versie. Helemaal uitgekleed is die niet. Je hebt 19" sportvelgen (de minimale grote op een auto als deze), stoelverwarming voor, climate control, parkeerhulp, cruise control, automatische verlichting en ruitenwissers, LED-koplampen en een smartphone-interface.
Daarboven komt de Advanced Edition. Die heeft al die opties, maar ook de Advanced Matrix led-koplampen. Dat betekent niet dat hij kogels kan ontwijken, maar dat de lichtstraal onderbroken kan worden als er tegenliggers worden gedetecteerd. Zo kun je grootlicht constant aan hebben staan. Vaak leveren dat soort systemen toch met de lichten knipperende tegenliggers op. In het geval van de Audi Q4 is het echt een briljant werkend systeem, dat ritjes in de nacht veel aangenamer maakt.
Het navigatiesysteem krijgt ook een upgrade en je hebt in plaats van klokken achter je stuur een groot display, waar je bijvoorbeeld ook een kaart op kunt tonen. Ben je wel een kleine 53.000 euro kwijt.
Wil je de auto rijden die wij getest hebben, dan kost je dat minstens 58.000 euro voor de S Edition. Die heeft dezelfde speeltjes als de Advanced Edition, maar grotere velgen, een sportief interieur, adaptieve cruise control, drive select om je auto sportiever of comfortabeler te laten reageren, parkeercamera voor en achter én een warmtepomp. Die vorm van verwarming scheelt je serieus actieradius in de winter.
De auto die wij rijden heeft nog een paar opties, zoals alles-zwart-aan-de-buitenkant voor 600 euro. Privacyglas voor 400 euro. Het comfortpakket van 1000 euro (verwarmbare spiegels en ruitensproeiers, automatisch dimbare binnenspiegel, elektrisch verstelbare lendensteun in de stoelen, een verstelbare armsteun en sjieke verlichting in de spiegels die ‘e-tron’ op de grond projecteren). Drie-zone-airco kost ook 700 euro extra.
De belangrijkste keuze komt echter daarna, want die heeft invloed op het formaat van het accupakket. De 35-versie heeft een accu van 51 kWh, een reële range van 280 kilometer en vierwielaandrijving. De 40 heeft een accu van 76 kWh, range van ongeveer 400 kilometer en achterwielaandrijving. De 50 heeft ook een accu van 76 kWh maar dan met vierwielaandrijving en een bereik van zo’n 380 kilometer. De logica is ver te zoeken in de benaming.
Onze auto kost dus zo’n 65.000 euro en volgende week vergelijken we hem met een even dure ID.4 GTX.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.