Facebook-moederbedrijf Meta blijft gezichtsherkenning gebruiken
Facebook stopt dan wel met gezichtsherkenning, maar het moederbedrijf Meta blijft de technologie gewoon gebruiken. Meta denkt dat gezichtsherkenning waardevol is de metaverse, de virtuele omgevingen waar het aan werkt.
Facebook kondigde eerder deze week aan te stoppen met zijn omstreden automatische gezichtsherkenning. Gezichtsdata van meer dan een miljard gebruikers worden nu verwijderd. De data werden afgelopen tien jaar verzameld en geanalyseerd door het algoritme DeepFace, zodat mensen automatisch getagd konden worden in foto's op Facebook. In Europa was de functie niet beschikbaar, vanwege de strengere Europese privacyregels.
Maar hoewel Facebook dus stopt met DeepFace, blijft moederbedrijf Meta de technologie gewoon gebruiken. Dat zegt Meta-woordvoerder Jason Grosse tegen Recode. Meta onderzoekt hoe de biomedische gegevens zoals gezichtsscans gebruikt kunnen worden in de metaverse.
De metaverse moet een soort opvolger van internet worden: een aaneenschakeling van virtuele ruimtes waarin mensen via bijvoorbeeld een VR-bril kunnen samenkomen.
Meta belooft openheid
"Wij denken dat deze technologie de potentie heeft om in de toekomst ingezet te kunnen worden, met behoud van privacy, controle en transparantie", aldus Grosse over gezichtsherkenning.
Hij belooft dat Meta het bedoelde gebruik van zulke technieken openlijk zal blijven toelichten en dat gebruikers de controle zullen behouden.
Privacy-vraagtekens
Toch zetten privacy-experts meteen vraagtekens bij de stap. "Elke keer dat iemand een VR-omgeving gebruikt zoals in Facebooks metaverse, stellen ze een verzameling van hun biomedische data beschikbaar", stelt John Davisson van het Electronic Privacy Information Center. "Afhankelijk van het systeem kan het gaan om de bewegingen van de ogen, het lichaam, gezichtsscans, stemopnames, bloeddruk, hartslag, details over de omgeving van de gebruiker en nog veel meer."
Virtual reality-brillen en controllers kunnen steeds meer informatie verzamelen, zoals inderdaad waar de gebruiker precies naar kijkt, en eventueel ook hoe het lichaam daarop reageert. "Dat is een enorme hoeveelheid gevoelige informatie in handen van een bedrijf dat keer op keer heeft laten zien dat het niet vertrouwd kan worden met onze persoonlijke informatie", stelt Davisson.
Metaverse duurt nog wel even
Het zal nog een paar jaar duren voordat de metaverse er echt is. Facebook veranderde zijn naam vooral om te laten zien dat het gelooft in die toekomst. Wel werkt het bedrijf al aan tal van toekomstige toepassingen, zoals virtuele avatars die eruit zien zoals hun eigenaar, en hun gezichtsuitdrukkingen precies kunnen nadoen.
Een nieuwe VR-bril die Meta volgend jaar wil uitbrengen, bevat sensoren voor die de bewegingen van ogen en handen gericht kunnen bijhouden.