Update-beleid

'Fabrikanten informeren onvoldoende over updates apparaten'

smart home gadgets update beleid
3 maart 2022 om 10:39
Laatste update: 3 maart 2022 om 10:58

Fabrikanten informeren consumenten onvoldoende over hoe lang ze beveiligingsupdates krijgen. Slechts een op de vijf fabrikanten heeft de duur van updates op zijn website staan.

Dat blijkt uit een onderzoek door de Consumentenbond onder 86 fabrikanten van apparaten zoals smartphones, smart-tv's, slimme lampen en deurbellen. Van de bedrijven had 22 procent informatie online staan over hoe lang consumenten updates krijgen. In 2020, toen hetzelfde onderzoek werd gedaan, was dat 14 procent. 

Vooral voor witgoed is op de websites van de fabrikanten vrijwel niets te vinden over update-beloften. "Bij witgoed is er erg weinig verbetering. Vrijwel geen enkele witgoedfabrikant zegt op zijn website iets over updates", aldus de Consumentenbond. 

Fabrikanten besteden volgens de Consumentenbond wel meer aandacht aan hun updatebeleid vergeleken met twee jaar geleden, maar communiceren er niet altijd over op hun website. "Een aantal fabrikanten geeft aan updates te geven wanneer dat nodig is. Maar ze zeggen niet wanneer ze dat gaan doen." Ook hebben weinig fabrikanten de updateduur op een goed vindbare plek gezet. In plaats daarvan is de informatie vaak "verstopt in de algemene verkoopwaarden, supportpagina’s of handleidingen".

Teleurstellend

"Updaten is essentieel. Maar voor consumenten is meestal volstrekt onduidelijk wat ze kunnen verwachten. Ik had gehoopt dat fabrikanten verder zouden zijn en hun verantwoordelijkheid zouden nemen. Dat blijkt niet het geval en dat is teleurstellend", aldus Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.

De organisatie raadt aan om producten te kiezen 'waarvan duidelijk is dat ze minstens nog een aantal jaar software-updates krijgen'.