Kwart van de Nederlanders heeft een slimme speaker, Sonos populairst
In ruim 1,8 miljoen Nederlandse huizen staat nu een slimme speaker. Sonos is de marktleider in ons land, blijkt uit een nieuw onderzoek.
Bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens bezit een slimme speaker (23 procent), meldt Multiscope op basis van een representatief onderzoek. Dat komt neer op ruim 1,8 miljoen huishoudens. Een jaar geleden waren dit er nog 1,5 miljoen.
Sonos One en Google Home
Het populairste merk onder de slimme speakers is Sonos. Zes procent van de Nederlanders heeft een Sonos One in bezit. Daarna volgen de Google Home (4 procent), de Google Home Mini (3 procent) en de JBL Link (3 procent).
De Sonos Move, Bose Home Speaker, Harman Kardon Citation en Google Nest Audio hebben 1 procent marktaandeel.
Gemiddeld 325 euro
Drie procent van de Nederlanders wil binnenkort een nieuwe slimme speaker kopen. Gemiddeld hebben Nederlanders 325 euro voor hun slimme speaker betaald. Daarmee komt de totale marktwaarde volgens Multiscope uit op 600 miljoen euro.
Volgens Multiscope geeft 6 procent van de Nederlanders de voorkeur aan het bedienen van hun smart home-producten via gesproken commando's aan hun slimme speaker. Het populairst voor die bediening is de smartphone (42 procent), op grote afstand gevolgd door een aparte afstandsbediening (8%) en de tablet (6%).
Mogelijk brengt Apple binnenkort zijn slimme speaker HomePod Mini ook in Nederland op de markt.