Samsung laat consumenten zelf populaire Galaxy-telefoons repareren
Samsung start in de VS een reparatieprogramma voor gebruikers. Daarbij komen onderdelen van onder andere de populaire smartphones Galaxy S20 en S21 beschikbaar, samen met de handleidingen.
Samsung werkt voor het programma samen met het bedrijf iFixit. Die site toont consumenten al jaren stap voor stap hoe zij hun eigen apparaten kunnen repareren. iFixit is een kartrekker van de beweging voor zelfreparatie, die strijdt voor het 'recht op repareren'. Die beweging pleit voor apparaten die in de meeste gevallen door consumenten zelf gerepareerd kunnen worden. Steeds meer politici willen dat streven in de wet vastleggen.
Het Zuid-Koreaanse bedrijf loopt daar alvast deels op vooruit door onderdelen, gereedschap en handleidingen beschikbaar te stellen voor de Galaxy S20- en S21-lijnen en de Galaxy Tab S7+. Het programma komt in eerste instantie alleen naar de VS. Het is nog niet bekend of Samsung plannen heeft ook in Nederland onderdelen beschikbaar te stellen.
Samsung spreekt van "handige, toegankelijke opties voor consumenten om het gebruik van hun apparaten te verlengen, een circulaire economie op te zetten en elektronisch afval te verminderen". Gebruikers kunnen straks onder meer nieuwe beeldschermen, glazen achterplaatjes, oplaadpoorten en batterijen voor hun Galaxy-apparaten bestellen. Kapotte onderdelen kunnen voor recycling bij Samsung worden ingeleverd.
Apple kwam met vergelijkbaar plan
Apple kondigde eind vorig jaar al een vergelijkbaar reparatieprogramma aan. Ook bij Apple kunnen consumenten straks nieuwe onderdelen bestellen voor hun kapotte iPhone, iPad of Mac.
Dat geldt ook voor externe reparateurs, een groep die al jaren klaagde over de gesloten houding van Apple. Het programma van Apple is nog niet van start gegaan en beperkt zich net als dat van Samsung in eerste instantie tot de VS.