© ING Bank

hema betalen smartphone telefoon kassa
Mobiele kassa-app

Niet meer naar de kassa: betalen via mobiel van medewerker in opkomst

1 september 2022 om 11:20
Laatste update: 1 september 2022 om 14:20

Aansluiten in een rij bij de kassa hoeft binnenkort niet meer. Bij HEMA start deze maand een proef waarbij klanten direct bij winkelmedewerkers afrekenen. Betaalpartijen verwachten dat steeds meer winkels en horecazaken zulke kassa-apps gaan gebruiken.

In drie HEMA-winkels krijgen medewerkers tijdens de proef een speciale kassa-app op een mobiel apparaat. Voor klanten werkt het afrekenen hetzelfde als contactloos betalen bij normale betaalautomaten. De app accepteert pinpassen, creditcards van Visa en Mastercard en betalingen via Apple Pay en Google Pay.  

HEMA werkt voor de proef samen met ING en betalingsverwerker CCV, dat de app SoftPOS ontwikkelde. Bij HEMA werkt dit op de handheld apparaten van het bedrijf ZEBRA. Maar SoftPOS is voor winkels ook beschikbaar als Android-app, waarmee elk Android-toestel met NFC als een betaalautomaat kan werken, zonder dat er extra apparatuur nodig is. 

'Personeel flexibeler inzetten'

Door deze manier van betalen hoeven klanten niet meer naar de kassa te lopen, waardoor er minder rijen bij kassa's zouden ontstaan. "Zo kan deze manier van betalen voor een betere klantervaring zorgen. Het biedt ook nieuwe mogelijkheden voor winkels en horeca, die hierdoor personeel veel flexibeler kunnen inzetten", stellen de bedrijf in een aankondiging. 

HEMA denkt dat de nieuwe betaalvorm bijvoorbeeld handig is voor klanten die in de winkel gordijnen willen bestellen. Medewerkers nemen hun bestelling op, waarbij de betaling direct is te regelen. "Het kan ook handig zijn als een klant een pakket komt ophalen waarvoor moet worden bijbetaald. Hij kan dan direct betalen bij de medewerker die het pakket overhandigt", zegt een HEMA-woordvoerder.

De winkelketen ziet het als een aanvulling op de kassa, maar niet als vervanging. "Eind van het jaar gaan we kijken wat het ons heeft opgeleverd en of we het verder gaan uitrollen."

Mobiele kassa's

Er zijn al langer aanbieders van mobiele kassa's, die vooral door ambulante ondernemers en kleine of tijdelijke winkels worden gebruikt. Bedrijven als Zettle van PayPal, Adyen, SumUp en Square bieden dit soort oplossingen ook aan.

"Meer betaalgemak is waar het ons om te doen is", vertelt Laurens Schretlen, hoofd productontwikkeling bij ING. "Als je bijvoorbeeld in een schoenenwinkel een schoen past die als gegoten zit, dan hoef je niet meer naar de kassa te lopen met de doos. Je kunt hem meteen bij de medewerker die je helpt afrekenen."

Kassabon

Bij het betalen via het mobiele apparaat van een medewerker kunnen klanten als ze dat willen ook een kassabonnetje krijgen. Voor een digitale kassabon moeten ze hun 06-nummer of mailadres ter plekke opgeven. "En als de klant een papieren bonnetje wenst, dan is dat ook mogelijk, maar dan moeten ze even naar een verkooppunt lopen waar een mobiele printer staat", zegt John Kolthof, chief commercial officer bij CCV.

Horeca

De bedrijven verwachten dat grote aantallen winkeliers en horeca-ondernemers smartphones en tablets als mobiele kassa's gaan inzetten. "Bijvoorbeeld in de horeca kan dit heel handig zijn", aldus Schretlen. "Ondernemers zouden hiermee een extra stuk hardware voor het accepteren van betalingen kunnen besparen."

Of dat voordeliger uitpakt, verschilt volgens de ING-topman per situatie. "De kostprijs voor deze vorm van betalingen is momenteel hoger, maar we moeten de tarieven nog vaststellen. We hopen dat dit net zo'n schaal kan krijgen en even efficiënt kan worden als de miljarden betalingen via pinterminals. We gaan op een later moment bepalen of we de hogere kosten doorvertalen in het tarief voor ondernemers."

Apple komt met Tap to Pay

Voorlopig hebben ondernemers voor deze mobiele kassa's een Android-apparaat nodig. Het werkt nog niet op iPhones of iPads. Apple ontwikkelt zelf een kassafunctie genaamd Tap to Pay, waarmee verkopers en winkeliers zonder extra apparatuur contactloze betalingen kunnen ontvangen op iPhones en iPads. 

Tap to Pay werkt volgens Apple voorlopig alleen in de VS. Wanneer de functie naar Nederland komt, is nog niet bekend. 

"Meerdere techreuzen zijn hier ook mee bezig, maar het betaallandschap verschilt per land en kan erg complex zijn", zegt Kolthof. "Het bieden van een gecertificeerde oplossing die past bij het lokale betaalecosysteem vergt heel wat werk."

Luister ook de Bright Podcast