Rutgers Stroomcursus: je auto als stopcontact
In Bright op Banden vertelt 'EV-angelist' Rutger Middendorp je alles wat je wilt en moet weten over de toekomst van de elektrische auto. Deze week: Vehicle-to-What?!
De elektrische auto wordt steeds meer gezien als belangrijke schakel in het energiebeheer van de toekomst. Voor vervoer, maar ook voor de stroom die je huis nodig heeft. Hoe werkt dit precies? En wat is het verschil tussen V2L, V2D en V2G? Rutger legt het in deze video allemaal uit.
De belangrijkste onderdelen van een elektrische auto zijn de wielen, de elektromotor en de batterij. In de batterij zit stroom en de elektromotor gebruikt deze om de wielen te laten draaien. Heel simpel eigenlijk.
Multifunctionele batterij
Maar als de auto stilstaat kun je met deze batterij nog veel meer, vehicle-to-device of vehicle-to-load noemen we dat. Niet alle elektrische auto’s hebben deze optie, maar de Auto van het Jaar de Kia EV6 wel. Deze heeft aan de binnenkant onder de bank een stopcontact en aan de buitenkant nog één met een adapter.
Daar kun je van alles mee: televisiekijken op de camping, koffiezetten tijdens een tussenstop, een disco houden in het bos of off-grid bitcoins delven. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Stroom voor een week
Je hoeft overigens niet bang te zijn dat deze activiteiten je accu leeg trekken, want de 77,4 kWh die in deze batterij huist is genoeg om een gemiddeld Nederlands huishouden (inclusief vaatwasser, wasdroger, lampen en opladers) een week lang van stroom te voorzien. Dat binge je er op de camping dus echt niet zomaar doorheen.
Help het stroomnetwerk
Dat brengt ons bij het volgende gebruiksscenario: vehicle-to-grid. Hierbij helpt de accu uit jouw auto het stroomnet in de buurt. Omdat zowel de vraag naar als het aanbod van stroom voortdurend wisselt, worden energiecentrales nu aan- en afgeschakeld om ons stroomnet in balans te houden. Veel gedoe, niet efficiënt én niet zo milieuvriendelijk.
Deze pieken en dalen op het stroomnet zouden opgevangen kunnen worden met elektrische auto’s die geparkeerd aan een laadpaal staan. Is er te weinig stroom op het net beschikbaar? Dan wordt er stroom van geparkeerde elektrische auto’s geleend. En is er juist te veel stroom beschikbaar, dan worden de elektrische auto’s daarmee opgeladen.
In deze video legt Rutger het nog eens haarfijn uit.
Nieuwsgierig geworden naar de Kia EV6? Ga naar de website van Kia voor alle mogelijkheden en specificaties.
De hele aflevering van Bright op Banden kun je terugkijken op Videoland.