Gadgetmerk Nothing onthult nieuwe oordoppen in opvallend doosje
Het jonge gadgetmerk Nothing heeft zijn tweede set draadloze oordoppen aangekondigd. Na de Ear (1) van vorig jaar zijn er nu de kleinere, lichtere Nothing Ear (stick). De nieuwe oordoppen worden opgeladen in een cilindervormig doosje.
Nothing is mede-opgericht door voormalig OnePlus-oprichter Carl Pei. Het eerste product van het merk was vorig jaar de Nothing Ear (1), een betaalbare AirPods Pro-rivaal. Na een eerste smartphone eerder dit jaar volgt nu een tweede set oordoppen. Dit keer zijn de oordoppen niet half-in-ear zoals de vorige, en ook de actieve ruisonderdrukking ontbreekt.
De Nothing Ear (stick) is dan ook meer een concurrent voor oordoppen als de reguliere AirPods. De nieuwe oordopjes wegen 4,4 gram per stuk. Dat is iets zwaarder dan de 4,28 gram die de nieuwste AirPods wegen, maar iets lichter dan de 4,7 gram van de Nothing Ear (1)-oordoppen.
Knijpbediening net als AirPods
De Nothing Ear (stick)-dopjes hebben een knijpbediening, waarbij gebruikers in de steeltjes van de dopjes moeten knijpen voor, play/pauze, vorige en volgende nummer en ook het wijzigen van het volume. De oordopjes hebben één maat, die bij de meeste gebruikers goed zou moeten passen. Een interne microfoon luistert mee of bastonen weglekken tijdens het luisteren, en stelt dan automatisch het geluid bij.
Het meest opvallend is het oplaaddoosje van de Nothing Ear (stick). De meeste draadloze oordoppen komen in een rechthoekig doosje met een klepje. Deze oordoppen zitten in een transparant, cilindervormig doosje dat is geïnspireerd op een lippenstift. Om bij de dopjes te komen, moet het uiteinde van het doosje worden gedraaid.
Duurder dan de Ear (1)
De oordoppen hebben een accuduur tot 7 uur, en met het doosje erbij een luistertijd van maximaal 29 uur. Het doosje kan de dopjes snelladen: 10 minuten in het doosje zorgt voor tot 2 uur extra luistertijd. Het doosje wordt opgeladen via usb-c: de aansluiting is opvallend rood op het verder transparante en witte doosje.
De Nothing Ear (stick)-oordoppen kosten 119 euro. Dat is 20 euro meer dan de introductieprijs van de Nothing Ear (1)-doppen, maar die zijn per vandaag flink in prijs verhoogd. Nothings noise-cancelling oordoppen kosten namelijk niet meer 99 euro maar 149 euro.
Volgens Pei is die prijsstijging nodig om de gestegen kosten van Nothing bij te benen. Het bedrijf is volgens de topman in korte tijd gegroeid naar 185 medewerkers. De Ear (1)-oordoppen zijn inmiddels bijna 600.000 keer verkocht.