Bright Duurtest

Duurtest MG Marvel R: de gewenning

Duurtest MG Marvel R: de gewenning
15 november 2022 om 09:18
Laatste update: 15 november 2022 om 09:18

Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de elektrische SUV MG Marvel R. In de tweede week beginnen de eigenaardigheden op te vallen en de ongewone zaken te wennen.

Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's voor Bright. Kijk ook zijn auto-video's op YouTube.

De eerste keer dat je de Marvel R ziet staan, valt vooral op dat hij groot is. Hij oogt fors en vooral de flinke motorkap is afwijkend van de norm. Er zijn geen visuele eigenschappen die je meteen doen herkennen dat het hier om een MG gaat. Alleen in het donker is de led-verlichting over de hele breedte van de auto een onderscheidend kenmerk.

Binnen is dat anders. Iedereen die instapt vergaapt zich aan het enorme touchscreen dat de middenconsole domineert. Alhoewel er op de indeling wel wat af te dingen valt, geeft het apparaat ontzettend veel informatie in een oogopslag en je kunt de meeste functies bedienen terwijl je elleboog op de middensteun rust. Veel fijner dan met een zwevende arm, terwijl je aan het sturen bent, een schermpje ver weg op het dashboard te proberen te bereiken. Het systeem is niet per se traag, maar het touchscreen vereist harder drukken dan ik gewend ben. Kwestie van kalibratie, maar de stoelverwarming aanzetten is in het begin nog een crime. 

De stoelen zijn goed verstelbaar, het zicht naar buiten is prima en de rijbeleving is comfortabel. Vanuit de bestuurdersstoel heb ik niet veel te klagen, totdat ik een bochtje te hard heb genomen. Dan blijkt de instelling voor comfort er ook voor te zorgen dat het onderstel de hoop al snel opgeeft als er iets te sportief gereden wordt. De auto onderstuurt dan en geeft je niet het vertrouwen dat hij op koers zal blijven. Voor b-weg coureurs die Max Verstappen-imitaties willen doen is dat een afknapper, voor de rest van ons is er prima mee te leven.

Schrikken van de lane keeping-assistent 

Op een lang stuk met veel snelweg konden we de hulpsystemen eens grondig proberen. De adaptive cruise control remt op een hele natuurlijke manier voor de voorliggers en als gevolg is het bijzonder comfortabel om er mee te rijden. Gek genoeg heeft de cruise control wel de neiging om soms 2 kilometer harder of zachter te rijden dan je ingesteld hebt. Kan net het verschil zijn tussen wel of geen boete. Maar in tegenstelling tot de Fiat 500E die we vorige maand reden, blijft de adaptive cruise control gewoon werken in een stortbui. 

De lane keeping-assistent zou ik het liefst fysiek uit de auto verwijderen. Hij lijkt niet gemaakt om je in het midden van de baan te houden, maar om je rot te laten schrikken als je te dicht bij een lijn rijdt. Hij grijpt dan zo abrupt in dat je het hart in de keel hebt. Vervelend genoeg moet je elke keer dat je de auto aanzet eerst de ELK (Emergency Lane Keeping) uitzetten. De MG-importeur had dat zelf al onder een snelknop op het stuur geplaatst. Ik vermoed dat ik dus niet de enige ben die er moeite mee heeft. 

Volgende week gaan we het hebben over het bereik, het verbruik en snelladen. 

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons YouTube-kanaal.

Luister ook: