BeReal is volgens Apple dé iPhone-app van het jaar
De spontane foto-app BeReal heeft de prijs voor iPhone-app van het jaar gewonnen. De prijs voor iPhone-game van het jaar gaat naar Apex Legends Mobile.
Apple reikt elk jaar de App Store Awards uit: apps die volgens Apple en de redactie van de appwinkel het meest uitblonken, het meest veranderden en het meest inspireerden. De prijs voor iPhone-app van het jaar gaat dit keer naar BeReal. Die social media-app verscheen in 2020 maar werd dit jaar plots erg populair.
BeReal vraagt gebruikers één keer per dag om een foto van zichzelf en hun omgeving. Het is niet bekend wanneer, waardoor de app een soort tegengif is voor de gemaaktheid van de posts op andere sociale media.
Videoland, Viaplay en HBO Max
BeReal was ook in Nederland populair dit jaar: op de iPhone was het de op één na meest gedownloade app. Videoland was zowel op de iPhone als iPad de meest gedownloade app dit jaar. De apps van Viaplay en HBO Max werden ook vaak gedownload door Nederlandse iOS-gebruikers.
Minecraft populair, 'knusse' game bekroond
De prijs voor iPhone-game van het jaar gaat naar Apex Legends Mobile. iPad-game van het jaar is Moncage, Mac-game van het jaar is Inscryption en de prijs voor Apple TV-game van het jaar gaat naar de game El Hijo. In Nederland scoorde Minecraft als populairste betaalde game, en Stumble Guys als populairste gratis game – beiden zowel voor iPhone als iPad.
Er is ook een prijs voor de beste game op Apple Arcade, het game-abonnement van Apple waarbij spelers voor 5 euro per maand onbeperkt toegang krijgen tot ruim 200 games. Apple was het meest gecharmeerd van Wylde Flowers, een game die meerdere genres mixt. Van boerderij-simulator tot virtuele romance: Wylde Flowers doet het allemaal. Dit type games springt als paddestoelen uit de grond na het succes van Animal Crossing: New Horizons uit 2020.
"In deze tijden hebben we gewoon een prettige uitvlucht nodig, waar de dingen niet overrompelend zijn en we alles naar onze eigen hand kunnen zetten", zegt Amanda Schofield, mede-oprichter van Wylde Flowers-maker Drydock Studios. "Wel proberen we spelers gedurende de game toch een beetje uit te dagen met wat tegenslagen, maar het moet wel knus blijven."
Apps met culturele impact
Apple heeft ook vijf apps uitgeroepen met de grootste culturele impact. Het gaat onder meer om Locket Widget, een app die gebruikmaakt van de Widget-functie die Apple in iOS 15 toevoegde. Gebruikers zien in de Locket Widget automatisch nieuwe foto's die door vrienden worden toegevoegd.
Verder wonnen in die categorie How We Feel, een emotie-dagboek. Dot's Home is een game die spelenderwijs ongelijkheid aan de kaak stelt. Water Tracker Waterllama daagt gebruikers uit om genoeg water te drinken en Inua neemt spelers mee op een reis in het noorden van Canada, onder de inheemse bevolking.