Haatzaaien op Twitter fors toegenomen sinds overname Musk
Sinds Twitter werd overgenomen door miljardair Elon Musk zijn de haatzaaiende berichten zienderogen toegenomen. Zeker buiten de VS, waar nog maar nauwelijks toezicht wordt gehouden.
Musk nam Twitter eind oktober over voor 44 miljard dollar. Schoorvoetend en onder druk van een naderende rechtszaak betaalde hij het enorme bedrag, dat volgens Musk en veel experts veel te hoog was. Daarna volgden direct bezuinigingen: het niet betalen van de huur en het ontslag van duizenden werknemers. Inmiddels is Twitter zo'n driekwart van zijn voormalige personeel kwijt en is ook flink bezuinigd op externe moderatie-teams.
Zulke teams houden toezicht op de inhoud van tweets, zeker in landen buiten de VS. Nu dat toezicht is weggevallen, hebben haatzaaiers vrij spel, meldt The Washington Post. Braziliaanse onderzoekers wijzen al naar het gebrek aan moderatie op Twitter als factor bij de bestorming van het Braziliaanse parlement eerder deze maand.
Lokale expertise weggevallen
Zo'n driekwart van alle Twitter-gebruikers woont buiten de VS. Japan is met 59 miljoen gebruikers bijvoorbeeld de tweede markt voor Twitter na de VS, gevolgd door India met 24 miljoen gebruikers en Brazilië met 20 miljoen gebruikers. In die landen werkt lokale moderatie het beste: toezicht door mensen die de taal spreken en de cultuur begrijpen. Bedreigingen en discriminatie kunnen immers subtiele vormen aannemen, die voor een buitenstaander misschien niet opvallen.
Maar zelfs binnen de Engelstalige markt is het haatzaaiende toegenomen, zegt Julie Inman Grant, commissaris van het Australische eSafety. Dat is een overheidsinstantie die nadrukkelijk toeziet op de online veiligheid. Twitter was al "een riool" voordat Musk besloot om allerlei omstreden, geblokkeerde accounts weer terug aan hun eigenaar te geven, stelt de commissaris. "Je kan niet verwachten dat ze zich niet als rioolratten gedragen, en je moet er waarschijnlijk ook vanuit gaan dat het door ettert onder de rest van de gebruikers", aldus Inman Grant.
Discriminatie en verwaarlozing
Harde cijfers zijn er ook. In de regio van het Australische Sydney verdubbelde het aantal tweets met de bekendste scheldwoorden voor homo's in de laatste drie weken van november, na de overname door Musk. "Het is aannemelijk dat Elon Musks afbraak van het Twitter-veiligheidsteam en grote bezuinigingen op moderatie deze trends beïnvloeden", zegt media-expert Timothy Graham van de Queensland University of Technology. "Het suggereert in ieder geval dat Elons beweringen over het verminderen van haatzaaiende uitlatingen overdreven zijn. De trend neemt juist toe."
Zeker in Aziatische landen zou Twitter vrijwel al het personeel hebben ontslagen. Vanuit die landen werd breed gemodereerd, zowel in de eigen regio als op tweets rond de oorlog in Oekraïne. "De mensen in de VS waren vooral met dingen in de VS bezig", zegt een voormalig Twitter-medewerker. "Daarbuiten pakten wij alles op. Er was al verwaarlozing, maar nu is dat veel erger."
Kwaliteit achteruit
The Washington Post stelt dat in India vrijwel niet meer gereageerd zou worden op meldingen van gebruikers op omstreden tweets. Het moderatie-team in India zette zich voorheen ook in voor het verspreiden van fact-checks, iets dat nu ook niet meer zou gebeuren.
In Japan is het wegvallen van personeel vooral te merken in de trending topics. Die lijst met meest relevante onderwerpen van het moment wordt afhankelijk van plaats en tijd automatisch of met de hand samengesteld. In Japan, de tweede markt voor Twitter, zijn politieke thema's uit de trending topics verdwenen na de bezuinigingen – nu is daar vooral entertainment te zien. Die kentering zou ook te merken zijn in de tijdlijn van gebruikers, die ook geen politieke onderwerpen meer krijgen aangeraden.
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe allow="autoplay *; encrypted-media *; fullscreen *; clipboard-write" frameBorder="0" height="175" style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;background:transparent" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-storage-access-by-user-activation allow-top-navigation-by-user-activation"></iframe>