ChristenUnie: leeftijdsgrens sociale media verhogen naar 15 jaar
De ChristenUnie wil dat kinderen pas vanaf 15 jaar met toestemming van hun ouders op sociale media mogen. Ook moeten de techbedrijven de echte leeftijd van gebruikers strenger gaan controleren, vindt de partij.
De ChristenUnie stelt een verhoging van de leeftijdsgrens voor gebruik van sociale media voor in Kamervragen aan staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering). Aanleiding is dat het Franse parlement begin deze maand een wetsvoorstel aannam dat de grens op 15 jaar legt.
Veel grote socialmediaplatforms, zoals TikTok, Twitter en Instagram, hanteren momenteel 13 jaar als minimumleeftijd. De ChristenUnie vraagt aan de staatssecretaris waarom de leeftijdsgrens nu 13 jaar is, terwijl die volgens de EU-privacyrichtlijn AVG 16 jaar zou moeten zijn.
"Bent u bereid om net als in Frankrijk de leeftijdsgrens te verhogen naar 15 jaar voor het aanmaken van accounts op sociale media, waarbij de toestemming van de ouders nodig is? Zo ja, bent u bereid om de leeftijdsgrens dan ook goed te controleren en te handhaven?", vraagt ChristenUnie-Kamerlid Nico Drost aan Van Huffelen. De bewindsvrouw heeft drie weken de tijd om met een reactie te komen.
Leeftijdscontrole
Ook wijst Drost erop dat socialmediabedrijven de echte leeftijd van gebruikers die een nieuw account aanmaken momenteel onvoldoende controleren. Ook kunnen kinderen makkelijk een andere leeftijd invullen.
Instagram maakte eind vorig jaar bekend een automatische leeftijdscontrole in te gaan voeren. Daarbij schat de dienst met kunstmatige intelligentie op basis van een video-selfie in hoe oud de gebruiker is.
'Schadelijk voor gezondheid'
De ChristenUnie vindt dat sociale media 'erg schadelijk' voor de geestelijke gezondheid van jongeren zijn. "Omdat jongeren over het algemeen beïnvloedbaarder zijn, waarbij er dus via sociale media een verhoogd risico bestaat voor pornografie, cyberpesten, onrealistische schoonheidsnormen en telefoonverslaving voor jongeren." In 2021 lekte een intern rapport van Instagram-moederbedrijf Meta, waaruit bleek dat één op de drie meisjes die last heeft van een slecht zelfbeeld de schuld deels aan Instagram geeft.
Afgelopen najaar pleitte de ChristenUnie ook al voor een verbod op TikTok, mede vanwege de zorgen dat gegevens van gebruikers in handen van de Chinese overheid zouden kunnen komen.