'Apple-top wil slimme bril dit jaar lanceren, ontwerpteam niet'
De top van Apple zou de langverwachte mixed reality-bril van het bedrijf nog dit jaar op de markt willen brengen, ondanks waarschuwingen en terughoudendheid van het eigen ontwerpteam.
Apple zou al sinds 2016 aan zijn mixed reality-bril werken, later dit jaar wordt het apparaat naar alle verwachting onthuld. Dat zou vooral de wens zijn van de top van het bedrijf, ondanks waarschuwingen van het ontwerpteam, meldt de Financial Times. De designers van Apple zouden liever nog wat langer sleutelen aan de bril, totdat de technologie geavanceerd genoeg is om te voldoen aan de visie van het ontwerpteam.
"Er is enorme druk om iets op de markt te brengen", zegt een voormalig Apple-technicus die aan de bril heeft gewerkt. "Ze hebben de lancering de afgelopen jaren elk jaar opnieuw uitgesteld."
De top van Apple zou aansturen op een groot, skibril-achtig ontwerp dat nu al op de markt gebracht kan worden. Die eerste versie zou geschikt zijn voor het bekijken van 3D-video, interactief sporten en chatten met realistische avatars via een nieuwe versie van FaceTime.
Ontwerpers wachten liever
Het ontwerpteam van Apple zou liever wachten tot een lichte AR-bril technologisch mogelijk is, voor een redelijke prijs. Dat zal echter nog een aantal jaar duren, schatten experts. Zo'n bril moet zeer snelle maar zuinige chips bevatten, camera's, een soort projector voor op de glazen en dat alles in een krappe behuizing.
Daar komt bij dat de stem van het ontwerpteam tegenwoordig minder zwaar weegt. In 2019 vertrok Apple-ontwerphoofd Jony Ive, in 2022 stopte de samenwerking helemaal. Ive kreeg geen directe opvolger: hij opereerde op directieniveau, zijn functie werd daarna opgesplitst in twee banen zonder directietitel. Evans Hankey, na Ive verantwoordelijk voor hoe de apparaten bij Apple eruit zien, vertrekt binnenkort.
Door die machtsverschuiving zou de wil van de zakelijke top van Apple nu zwaarder wegen. Daardoor zou het bedrijf ondanks de bezwaren van zijn ontwerpers dit jaar toch met zijn eerste bril op de markt willen komen.
Luister ook:
Eerste nieuwe product onder Cook
Apple zou van de eerste versie van de bril geen enorme verkoopverwachtingen hebben. Het bedrijf zou volgens geruchten mikken op een prijs van rond de 3000 dollar, en volgens de Financial Times rekenen op 1 miljoen verkochte exemplaren in het eerste jaar. Dat is erg klein voor Apple-begrippen: het bedrijf verscheept jaarlijks ruim 200 miljoen iPhones en 50 miljoen Apple Watches. Maar de markt voor brillen is nog klein: 1 miljoen zou al 10 procent van de hele markt zijn.
Bovendien is het eerste nieuwe Apple-product traditiegetrouw meestal geen grote verkoophit. Apple tast met zo'n eerste versie vaak de markt af, terwijl softwaremakers dan de kans krijgen om de eerste apps te ontwikkelen.
De Apple-bril zou het eerste totaal nieuwe, grote Apple-product worden sinds topman Tim Cook aan het roer staat. Onder leiding van Cook groeide Apple uit tot één van de grootste bedrijven ter wereld, maar nog wel met producten die grotendeels onder voorganger Jobs werden ontwikkeld. De iPhone en iPad werden door Jobs gepresenteerd, maar ook van de Apple Watch startte de ontwikkeling al onder toezicht van Jobs.