Smart Home

'Vraag naar smart home-gadgets bereikt piek'

14 maart 2023 om 05:00
Laatste update: 14 maart 2023 om 09:52

Het aantal Nederlandse huishoudens dat minstens één smart home-gadget bezit is afgelopen jaar nog maar licht gestegen. De markt voor slimme apparaten gaat de komende jaren stagneren, zegt marktonderzoeker Multiscope.

Ruim 4,8 miljoen huishoudens (59 procent) heeft minimaal één smart home-product in bezit. Dat was een jaar eerder nog 57 procent. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een representatief onderzoek onder zo'n vijfduizend mensen. De voorgaande jaren was er steeds sprake van een grote groei. In 2018 had nog maar 36 procent één of meer slimme apparaten in huis.

"Dit is de kleinste stijging die we tot nu toe hebben gezien. De totale smart home-markt is aan het stagneren", zegt marktanalist Sven de Bruijn van Multiscope. "Het zal de komende jaren niet veel hoger uitkomen dan ergens in de 60 procent."

Nederlandse huishoudens gaven in totaal 4,1 miljard euro uit aan smart home-apparaten. Een jaar eerder was dat 3,8 miljard, een groei van 8 procent. Onder mannen onder de 50 jaar zijn smart home-producten het populairst.

Slimme lampen en speakers

Slimme verlichting of schakelaars zijn het vaakst aanwezig in de huishoudens (36 procent) en 28 procent van de woningen heeft slimme beveiliging. De categorie 'slimme energie en verwarming' is goed voor 26 procent, gevolgd door slimme speakers (23 procent) en 'huishouden en comfort' (22 procent).

Het bezit van slimme speakers neemt al drie jaar niet meer toe, stelt Multiscope vast. "De markt daarvoor is duidelijk verzadigd."

Huishouden

Aan 'huishouden en comfort' wordt gemiddeld het meeste uitgegeven en die categorie zal de komende jaren ook nog wel groeien, denkt De Bruijn. "Doordat mensen hun oude koelkast of vaatwasser vervangen door een nieuwe, smart versie."

Consumenten denken bij het kopen van smart home-producten het vaakst aan MediaMarkt (26 procent) en Coolblue (23 procent), op ruime afstand gevolgd door IKEA, Bol.com en Amazon.

Eerste indruk: de nieuwe Sonos-speakers