YouTube test blokkeren van gebruikers met een adblocker
YouTube test het blokkeren van gebruikers die op hun beurt de reclames op YouTube blokkeren met een adblocker. Door zulke software loopt YouTube veel geld mis.
Google biedt veel van zijn diensten gratis aan door er advertenties bij te zetten. Bij YouTube zien gebruikers reclamefilmpjes voor of tussen de video's. De inkomsten worden verdeeld tussen YouTube en de maker van de video. Sommige gebruikers vinden de advertenties echter hinderlijk, en blokkeren die met allerlei adblockers.
Een kat-en-muisspel tussen bedrijven als Google en gebruikers van adblockers is het gevolg. De nieuwste stap is een poging van YouTube om adblocker-gebruikers met iets hardere hand richting een betaald abonnement te sturen. YouTube test namelijk een blokkade voor gebruikers van adblockers. Dat ontdekte een Reddit-gebruiker, waarna YouTube de test tegenover Bleeping Computer bevestigde.
Betalen of reclame kijken
"We voeren wereldwijd een klein experiment uit dat kijkers met adblockers aanspoort om advertenties op YouTube toe te staan of YouTube Premium te proberen", zegt een YouTube-woordvoerder tegen BleepingComputer. "Adblockerdetectie is niet nieuw en andere uitgevers vragen hun kijkers regelmatig om adblockers uit te schakelen."
YouTube geeft gebruikers tijdens de test dus twee opties: hun adblocker uitschakelen of een abonnement nemen op YouTube Premium, waarbij abonnees alle video's zonder reclamespotjes zien. Het is niet bekend hoe groot de test is, en in hoeveel landen deze wordt toegepast.
YouTube Premium blijft groeien
YouTube heeft verschillende abonnementen beschikbaar onder YouTube Premium. Voor 6,99 euro per maand is YouTube Premium Lite beschikbaar, waarbij gebruikers geen advertenties meer zien op YouTube. Voor 11,99 euro per maand krijgen gebruikers nog wat extra opties, zoals de mogelijkheid om video's offline op te slaan en op de achtergrond af te spelen. Ook muziekdienst YouTube Music hoort daarbij. Een familie-abonement kost inmiddels 17,99 euro per maand.
YouTube Premium lijkt snel te groeien. Eind vorig jaar waren er al ruim 80 miljoen abonnees, een groei van 30 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>