Netflix-toeslag voor delen account werkt: 'Grote groei aantal abonnees'
Netflix heeft er in de dagen na het invoeren van de strengere aanpak van het delen van accounts eind mei veel meer nieuwe abonnees bij gekregen. Er was zelfs sprake van een verdubbeling van de dagelijkse abonneegroei, meldt een onderzoeksbureau. Dat duidt erop dat het nieuwe beleid vrij lucratief voor Netflix kan zijn.
Netflix voerde onlangs in veel landen, waaronder Nederland, een extra toeslag in voor abonnees die hun account delen met mensen buiten hun eigen huishouden. In Nederland kost het toevoegen van zo'n "extra lid" maandelijks 4 euro. De prijzen verschillen per land. Zo vraagt de streamingdienst er in de VS maar liefst 8 dollar per maand extra voor.
De introductie van de toeslag leidde op sociale media tot veel boze reacties, maar een nieuw rapport van onderzoeksbureau Antenna wijst erop dat de maatregelen effectief is. Netflix kreeg er in de VS in de vier dagen na de invoering van het nieuwe beleid gemiddeld ruim 73.000 nieuwe abonnees per dag bij. In de eerste twee dagen lag het aantal zelfs boven de 100.000. Daarmee verdubbelde het aantal nieuwe abonnees vergeleken met de gemiddelde dagelijkse aanwas in de maanden daarvoor.
'Grootste toename tot nu toe'
De abonneegroei in die vier dagen was de grootste die Antenna heeft gemeten sinds het 4,5 jaar geleden begon met het bijhouden van deze gegevens. Het aantal opzeggingen nam ook toe, maar lang niet zoveel als de nieuwe aanmeldingen, zegt het onderzoeksbureau. "De verhouding tussen het aantal aanmeldingen en annuleringen is met 26 procent toegenomen in vergelijking met de vorige periode van 60 dagen."
In april zei Netflix al 'tevreden' te zijn over de eerste resultaten van de strengere aanpak in Canada, Nieuw-Zeeland, Portugal en Spanje. De streamingdienst schat dat meer dan 100 miljoen mensen Netflix gebruiken zonder daarvoor zelf te betalen.
Luister ook onze podcast over Erwins ervaringen met de Apple Vision Pro:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>