Apple's nieuwe game-modus voor macOS lijkt verrassend veelbelovend
De Mac is als game-platform nooit bijster succesvol geweest: spelcomputers en Windows, daarop speel je de grote games. Daar lijkt nu eindelijk verandering in te komen.
Windows is wat pc-games betreft al jaren dominant. Daar een simpele reden voor: DirectX, de onderliggende software die de standaard is om games mooi en soepel te laten draaien. En DirectX is van Microsoft, en werkt dus niet op de Mac. En er waren al wel allerlei manieren om Windows-games toch te laten draaien op macOS, maar dat wordt al snel ingewikkeld.
Tijdens WWDC vorige week noemde Apple het kort als nieuwe functie van macOS Sonoma: de Game Porting Toolkit. Dat is simpel gezegd een stukje software waarmee game-ontwikkelaars hun DirectX 12-games makkelijk geschikt kunnen maken voor de Mac. Klinkt goed, maar hoe makkelijk is dat?
Soepel draaien zonder veel werk
De ontwikkelaarsbèta van macOS Sonoma is inmiddels al beschikbaar en Inverse heeft de Game Porting Toolkit aan de tand gevoeld. Die blijkt veel sneller te werken dan de Mac-methoden tot nu toe zijn. Daarbij werd in de code van games gezocht naar alle gevallen waarin die een Windows-systeem aanspreekt. En die aanspraken worden als het ware vertaald naar vergelijkbare systemen van macOS. Die vertaalslag vraagt veel van een systeem, en gaat dus ten koste van de prestaties van de game.
Maar nu komt het: de Game Porting Toolkit van Apple ondersteunt DirectX 12. En dus kunnen games voor Windows in de toolkit worden gegooid, en worden zulke vertalingen overgeslagen. Het resultaat is verbluffend: zonder veel te hoeven doen, kunnen Macs plotseling grote games soepel draaien. Games als GTA V, Diablo IV en Hogwarts Legacy kunnen nu zonder probleem worden gespeeld op recente Macs. Twee weken geleden was dat nog ondenkbaar.
Geen misselijke prestaties
Waar hebben we het dan over? Diablo IV tikt de 90 fps aan op de volledige resolutie, met de graphics op Ultra op een zwaar uitgeruste 14-inch MacBook Pro met M2 Max. Een MacBook Pro met M1 Max heeft het zwaarder: een kleine 60 fps op 1080p. M1- en M2-chips met minder kernen, zoals de reguliere en Pro-chips, doen het minder goed.
Maar dan nog: zelfs zonder verdere aanpassingen, blijken Windows-games dus al goed te draaien op de Mac. En dat terwijl de toolkit door Apple bedoeld is als startpunt voor ontwikkelaars. Die kunnen daarna zaken optimaliseren met systemen van Apple. Als dat gebeurt, zullen prestaties snel verbeteren.
Meest veelbelovende poging
De Game Porting Toolkit lijkt de meest veelbelovende poging van Apple om grote games naar zijn platform te krijgen. Dat heeft alles te maken met de weinige moeite: het kleinere aantal Mac-gebruikers maakte het voor grote game-uitgevers tot nu toe meestal niet boeiend om veel tijd in een Mac-versie te steken. Deze toolkit scheelt een hoop tijd, dus dat is veelbelovend.
Apple's geschiedenis met games is overigens wel lang. Het bedrijf maakte ooit een eigen spelcomputer. En Halo, één van de populairste games ooit? Die werd oorspronkelijk voor de Mac ontwikkeld, en door Steve Jobs zelf onthuld: