Rechter: omgebouwde e-step met 'stepondersteuning' nog niet legaal
Naar aanleiding van een ongeluk waarbij een 14-jarige jongen op een e-step tegen een auto botste, heeft de kantonrechter geoordeeld dat de 'legale' omgebouwde elektrische step met 'stepondersteuning' toch eerst gekeurd had moeten worden.
In de zaak eist de eigenaar van de auto een schadevergoeding van 1.591 euro, omdat de jongen met zijn step in een woonwijk in Waddinxveen een bocht te scherp aansneed en zo in botsing kwam met de auto. De kantonrechter in Den Haag heeft de jongen als schuldige aangewezen, maar heeft nog niet beslist of en welk bedrag de jongen moet betalen. De vraag is namelijk: reed hij op een legaal voertuig of niet?
Stepondersteuning
De jongen had de step gekocht met ombouwservice. Voor 85 euro verwijderde een Marktplaats-aanbieder de gashendel en bouwde de step om tot step met trapondersteuning, ook wel stepondersteuning genoemd. Hierbij wordt de motor van de step alleen geactiveerd als de bestuurder met enige regelmaat zelf blijft steppen. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelden voor dit type step namelijk 'dezelfde regels als voor een elektrische fiets'.
In dat geval wordt de stepper gezien als 'zwakkere bestuurder' (ongemotoriseerd) en is hij niet zomaar voor 100 procent aansprakelijk voor de veroorzaakte schade.
Keuring
De rechter heeft nu geoordeeld dat de step voor het betreden van de openbare weg gekeurd had moeten worden, omdat het voertuig aanpast is. Deze keuring gebeurt nu achteraf door een nog aan te wijzen deskundige. De rechter wil weten of de omgebouwde step voldoet aan de eisen van een elektrische step met trapondersteuning.
De uitspraak kan ook gevolgen hebben voor andere elektrische stepjes die later aangepast zijn tot stepjes met trapondersteuning, zegt letselschadeadvocaat Suzanne van Reedt Dortland van AK Advocaten uit Etten-Leur. "Op basis van deze uitspraak rijden de stepjes nu illegaal rond." Tegelijkertijd: "Dit is 'maar' één uitspraak van één kantonrechter, maar het is wel de eerste in zijn soort", aldus Van Reedt Dortland.
Begin juli wordt bekend wie de deskundige is die de step gaat onderzoeken. Een definitieve rechterlijke uitspraak is er waarschijnlijk niet voor begin 2024.
Stapstep en Micro
Slecht nieuws voor de ombouwstep dus, maar tegelijkertijd lijkt de uitspraak een bevestiging van de positie van bedrijven zoals Stapstep en Micro, die stepjes ontwikkelen die in de basis al trapondersteuning hebben. Van Reedt Dortland: "Ik leid uit de uitspraak af, dat als je een stepje koopt die meteen al zo’n 'stapstep' is, dat dat dus wel mag, omdat dat onder de verklaring van het ministerie valt."
StapStep laat ons weten zich geen zorgen te maken. "Het belangrijke verschil met de producten van StapStep is dat onze producten zijn ontworpen en ontwikkeld met behulp van eigen R&D-investeringen en vervolgens gerealiseerd door professionele ingenieurs, die de software van de gehele step ontwikkelen. Hierdoor beschikken al onze producten over een CE-certificering, iets wat de aangepaste Xiaomi in deze zaak niet meer heeft."
De uitspraak van de rechter laat ook zien dat de Nederlandse situatie op z’n minst verwarrend en complex is. "In de kern staat er dat de kantonrechter het ook niet goed weet. Door alle regelgeving is het onduidelijk."
LEV-kader
In Nederland wordt al jaren gewerkt aan een nieuwe set aan wet- en regelgeving, het LEV-kader, waarbij LEV staat voor 'lichte elektrische voertuigen'. Dit kader moet meer duidelijkheid verschaffen waar vernieuwende voertuigen aan moeten voldoen. De deadline voor het kader is al een aantal keer met een jaar opgeschoven en staat nu op 2025.
Het kader gaat hoogstwaarschijnlijk alleen gelden voor nieuwe voertuigen. E-stepjes en andere illegale voertuigen die je nu koopt, blijven waarschijnlijk niet toegestaan op de openbare weg.
Kijk ook: deze e-step heeft twee camera's
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>