Weer chaos bij Twitter: 'Nieuwe ceo kan Musk niet tegen zichzelf beschermen'
Door de heibel over de nieuwe leeslimieten op Twitter zal de kersverse ceo, Linda Yaccarino, het nog moeilijker krijgen om adverteerders te overtuigen, denken experts. Het toont volgens hen aan dat de nieuwe topvrouw 'Elon Musk niet tegen zichzelf kan beschermen'.
Elon Musk stelde onlangs een nieuwe ceo voor Twitter aan: Linda Yaccarino. Haar belangrijkste taak: zorgen dat Twitter meer adverteerders aantrekt. Een deel van de adverteerders zijn sinds de overname door Musk immers vertrokken, vooral doordat het platform veel minder streng berichten controleert. Daardoor vrezen ze dat hun advertenties rond onwenselijke of schadelijke uitingen komen te staan. Yaccarino is nog maar een paar weken aan het werk, of het gaat alweer mis.
Twitter voerde zaterdagavond limieten in aan het aantal tweets dat gebruikers per dag kunnen lezen. Die maatregel was volgens Elon Musk nodig om "extreme niveaus van data-scraping en systeemmanipulatie aan te pakken". De stap leidde tot veel irritatie, waarna de hashtag #RIPTwitter viral ging.
'Lastiger om adverteerders te overtuigen'
De ophef kan de inspanningen van Yaccarino om meer adverteerders aan te trekken flink ondermijnen, zeggen marketingexperts tegen Reuters. "Het gebrek aan vertrouwen van adverteerders is alleen maar groter geworden", aldus Mike Proulx, onderzoeksdirecteur bij Forrester. De stap toont volgens reclame-expert Lou Paskalis dat Musk 'niet in staat is om Yaccarino hem van zichzelf te laten redden'.
Het beperken van het aantal berichten dat gebruikers kunnen bekijken kan volgens Jasmine Enberg, hoofdanalist bij Insider Intelligence, 'rampzalig' zijn voor de advertenties op het platform. "Dit zal het zeker niet gemakkelijker maken om adverteerders te overtuigen om terug te keren. Het is nu al moeilijk om adverteerders terug te halen", aldus Enberg.
Bluesky en Mastodon profiteren
Intussen profiteren concurrenten als Bluesky en Mastodon weer van de nieuwe onvrede onder Twitter-gebruikers. Bluesky heeft de aanmeldingen zelfs tijdelijk stopgezet omdat het de stroom nieuwe gebruikers niet aankon, wat leidde tot 'prestatieproblemen'. Aanmelden bij Bluesky is tot nu toe alleen mogelijk met een uitnodigingscode, maar desondanks was het aantal nieuwe gebruikers groter dan de startup aankon. "We zullen Bluesky-aanmeldingen tijdelijk onderbreken." Ook Mastodon kreeg er weer veel nieuwe gebruikers bij.
Bluesky is opgericht door oud-Twitter-topman Jack Dorsey. De interface van de app lijkt erg op die van Twitter. In februari kwam de app van Bluesky beschikbaar voor iOS, in maart volgde een app voor Android. Toen Elon Musk een miljardenbod op Twitter deed, noemde Dorsey de miljardair nog de enige juiste keuze voor de overname. Daar kwam hij later helemaal op terug. Dorsey ziet inmiddels in dat het 'helemaal misgaat bij Twitter'.
Decentraal
In tegenstelling tot Twitter zijn zowel Bluesky als Mastodon decentraal. Dat betekent dat gebruikers meer zeggenschap en eigendom hebben over hun eigen identiteit op de platforms. In de toekomst wordt het dan mogelijk om die identiteit, inclusief bijvoorbeeld volgers en vrienden, ook op andere platformen te gebruiken.
Ook Facebook- en Instagram-moederbedrijf Meta zou later deze zomer met een eigen decentrale Twitter-concurrent komen.
Nieuw: Volg ons nu ook op Mastodon. En natuurlijk ook op Twitter.