Duurtest Subaru Solterra: hoe eigenzinnig is het Japanse merk nog?
Onze autotester Rutger rijdt deze maand in de eerste EV van Subaru. Deze week de kennismaking met de Subaru Solterra, het tweelingbroertje van de Toyota bZ4x.
Ik heb nog nooit gepretendeerd dat ik objectief ben, maar nu ik de eerste elektrische auto van Subaru test wil ik het nog even expliciet vermelden. Er zijn niet veel merken waar ik een zwak voor heb, maar Subaru is er wel één van. Mijn ouders zijn op dit moment aan hun vijfde Subaru bezig en ik heb er zelf ook twee gehad. De aantrekkingskracht: dankzij de vierwielaandrijving kun je hard een bocht door, de boxermotor klinkt een stuk beter dan de lijnmotoren die de meeste merken gebruiken én er zijn nog een aantal quirks, waaronder de ramen zonder raamstijl.
Maar Subaru is aan het veranderen en de wereld ook. Die boxermotoren zijn niet zuinig, vierwielaandrijving maakt de auto nog minder zuinig en die raamstijlen zitten er inmiddels gewoon op. Subaru maakt op dit moment te weinig auto’s waar de wereld op zit te wachten en heeft ook nog iets van zijn quirkiness verloren.
Samen met Toyota
Ik kon dan ook niet enthousiaster zijn toen ik hoorde dat Subaru een EV op de markt ging brengen. Hij heeft dan wel raamstijlen en een elektrische motor klinkt nooit als een boxer, maar wellicht is er iets van de eigenzinnigheid van het Japanse merk overgebleven.
De Solterra werd samen met de bZ4X van Toyota ontwikkeld. Waar je een Peugeot 208 en een Opel Corsa makkelijk uit elkaar kan houden, moet je bij deze twee auto’s echt het logo zien, zo dicht zitten ze bij elkaar. Nadeel: minder Subaru-eigen. Voordeel: we testen deze maand twee auto’s tegelijk.
Prijs en concurrenten
De vanafprijs is helaas ook des Subaru's: 56.395 euro voor de instapper. Daar zit een 64 kWh accu in voor een bereik van officieel 466 kilometer, maar in de praktijk dichter bij de 350 km. In 6,9 seconden zit je op 100 km/u en de 218 pk wordt verdeeld over alle vier de wielen. Snelladen gaat met 147 kW. De huidige auto’s worden nog met 1-fase straatladen geleverd, later dit jaar komen de auto’s die 3-fase kunnen laden.
Op papier is de Solterra een middenmoter. Een Tesla Model Y is 8400 euro goedkoper terwijl hij net iets sneller kan laden en net iets verder kan rijden. Een Nissan Ariya kost ook 8400 euro minder voor vergelijkbare prestaties.
Maar Subaru's waren nooit auto’s die op papier de beste leken, maar 'onder de kont' wilde ik ze voor niets anders inruilen. Komende weken gaan we er achter komen of dat voor de Solterra ook geldt.
Rutger Middendorp test elke maand een andere elektrische auto in onze Duurtest.