Twitter is nu X: de eerste stap in het plan dat Musk 23 jaar geleden al had
Het is nogal wennen: Twitter heet sinds maandag X. De naamsverandering is niet zo impulsief als het lijkt. Het is voor Elon Musk een geplande eerste stap naar de zogenaamde alles-app. Musk haalt hiermee zijn plan voor X.com van rond de eeuwwisseling weer van stal. Wat is de bedoeling?
Voor de overname van Twitter maakte Musk al duidelijk dat hij er een alles-app van wilde maken. De aankoop van Twitter versnelde die ambitie volgens hem met '3 tot 5 jaar'. Met een alles-app kun je veel verschillende zaken doen, zoals nieuws lezen, chatten, video’s kijken, producten kopen en geld sturen. Het Chinese WeChat is het bekendste voorbeeld van zo'n super-app. Volgens Twitter-ceo Linda Yaccarino gaat X onder meer 'audio, video, messaging, betalingen/bankieren' bieden. Ze noemt X 'een wereldwijde marktplaats voor ideeën, goederen, diensten en kansen, aangedreven door AI'.
De internetbank van Musk
Musk had het idee rond de eeuwwisseling al. Destijds sprak hij journalisten over zijn plannen om 'bankieren opnieuw vorm te geven' met zijn internetbank X.com. Die startup werd later samengevoegd met PayPal, de online-betaaldienst waar Musk uiteindelijk schatrijk van werd. In 2017 kocht Musk X.com terug van PayPal en sinds maandag redirect X.com naar Twitter.com.
"Ik weet hoe ik een veel beter PayPal kan maken. In juli 2000 schreef ik een productplan waarvan ik dacht dat het zou leiden tot de meest waardevolle financiële institutie ter wereld. Niemand heeft dat sindsdien geprobeerd. We gaan dat plan van destijds nu oppakken", zei Musk in een interview kort nadat hij Twitter had overgenomen voor 44 miljard dollar. "Twitter wordt extreem veel meer waard, omdat ik het X.com-strijdplan ga uitvoeren, met wat verbeteringen."
Musk wil met X onder meer betalingen verwerken, en betaalrekeningen en betaalkaarten aanbieden. Twitter deed in de VS onlangs al aanvragen voor vergunningen voor een betaalfunctie. Eerder zei Musk dat Twitter-gebruikers uiteindelijk hun bankrekeningen kunnen koppelen aan hun account. En dat het kopen van producten binnen de app met een enkele klik mogelijk zou worden.
Twitter begon vorige week met het betalen van populaire gebruikers: hoe groter hun bereik, hoe meer ze betaald krijgen. Een ander onderdeel uit het oude X.com-plan zet Musk waarschijnlijk nu ook weer in: bonussen voor mensen die een nieuw account aanmaken. Ook PayPal gebruikt nog altijd zulke bonussen om zijn gebruikersaantallen op te krikken.
Dorsey en Zuckerberg
Een van de concurrenten is een app van Twitter-oprichter Jack Dorsey: de Cash App, onderdeel van zijn bedrijf Block. Deze app om geld te versturen en ontvangen is onder Amerikaanse beroemdheden en influencers al populair. Je stuurt ermee geld naar een zogenaamde cashtag: een hashtag beginnend met een dollarteken.
Maar een app die nog meer in de buurt van een alles-app kan komen, is er eentje van Musks grote rivaal Mark Zuckerberg. Facebook biedt al veel van de diensten die X ook wil aanbieden, zoals een marktplaats voor tweedehands spullen en ingebouwde webshops, waarmee je iets koopt zonder de app te verlaten. Binnenkort kan dat bij Meta ook in virtuele werelden, alhoewel de doorbraak van de metaverse nog lang op zich laat wachten. Ook die toekomstvisie werd trouwens duidelijk met een naamsverandering.
Voor X is de vraag dezelfde als 23 jaar geleden: of grote aantallen mensen voor betalingen zo'n allesomvattende app willen gebruiken in plaats van die van hun bank. Met natuurlijk één belangrijk verschil vergeleken met destijds: X is nu een app van een van de rijkste én meest controversiële mensen ter wereld.
Volg ons op Twitter/X voor meer updates. Of op een van onze andere socials.