Einde van een tijdperk: Twitter is nu echt X en tweets heten voortaan 'posts'
Negen maanden nadat Twitter door Elon Musk werd overgenomen, is het niet meer. De naamsverandering van Twitter naar 'X' werd vorige week ingezet en lijkt inmiddels bijna compleet.
Vorige week kwam Musk opeens met het bericht: Twitter moest X gaan heten. In allerijl werd een nieuw logo bedacht. Dat Microsoft en Meta al merkclaims hebben op de letter X lijkt Musk niet te kunnen schelen – de letter is hem blijkbaar te dierbaar. En hoewel de naamsverandering vorige week op gang kwam en lijkt nu bijna gereed.
Zowel de apps voor Android als voor iOS heten nu officieel X. De pagina's in de Apple App Store en Google Play Store zijn maandag aangepast. Dat Apple een app met één letter toestaat in zijn appwinkel is opmerkelijk, omdat dat eerder niet mocht.
Tweets zijn niet meer
Voor wie zich afvroeg hoe berichten op Twitter nu voortaan heten: het zijn straks in ieder geval geen tweets meer. De 'Tweet'-knop veranderde op X.com al even van naam, naar 'Post'. Op zich logisch: je kunt moeilijk tweeten op iets dat geen Twitter meer heet.
Zonde is het wel, want het is nog maar weinig sociale media gelukt om als werkwoord in het woordenboek te komen. Tweeten staat in de Van Dale, in het Engelse Miriam-Webster en in andere toonaangevende woordenboeken. Toch besluit Musk in zijn tomeloze wijsheid om het woord te schrappen.
Namen en rugnummers
Het nieuwe logo van X werd vorige week nog via een projector op het kantoor van het bedrijf geschenen. Inmiddels staat er ook grote X op het dak van het pand, gemaakt van grote stukken staal met lampen er aan vast. Het gevaarte lijkt ook weer haastig in elkaar geklust.
Een vergunning heeft X blijkbaar niet voor de plaatsing van het logo, waardoor het inderdaad een haastklus lijkt. Het stadsbestuur van San Francisco doet onderzoek naar het logo. Ondertussen hangt het Twitter-logo nog deels aan het pand. Dat wilde X vorige week verwijderen, maar ook daar is een vergunning voor nodig.
Ook is de gebruikersnaam 'X' nu in handen van het voormalige Twitter. De naam was al jaren van een normale Twitter-gebruiker, maar werd door het bedrijf afgepakt, in ruil voor wat t-shirts die de gebruiker niet hoefde.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>