YouTube gaat gebruikers van adblockers nog meer pesten
YouTube experimenteert al een paar maanden met een adblockcheck. Zo wil het gebruikers dwingen toch reclames te kijken, of een betaald YouTube Premium-abonnement te nemen. De videodienst test nu een nieuwe versie, waarin gebruikers van adblockers een aflopende timer te zien krijgen.
De nieuwste versie van de adblockcheck van YouTube werd vrijdag voor het eerst op Reddit gedeeld. Rechts bovenaan het scherm is een geel klokje zichtbaar, dat aangeeft hoe lang de gebruiker nog heeft om actie te ondernemen. Daarna begint automatisch een advertentie te spelen. Volgens Neowin zeggen de gebruikers die hem te zien kregen dat de timer 30 of 60 seconden duurt.
De rest van de adblockcheck lijkt sterk op de versie die in juni opdook. In een aantal bulletpoints wordt uitgelegd dat adblockers niet toegestaan zijn op YouTube, dat advertenties ervoor zorgen dat de dienst gratis kan blijven en dat gebruikers advertenties kunnen vermijden door een abonnement op YouTube Premium te nemen.
Al maanden getest
YouTube test de adblockcheck al sinds mei. De eerste versie waarschuwde gebruikers dat ze meteen hun adblocker moesten uitzetten. Anders zouden zij meteen geblokkeerd worden.
In de versie uit juni kregen gebruikers dezelfde waarschuwing, maar konden ze eerst nog drie video's zien voordat de blokkade geactiveerd zou worden. Dat lijkt nu vervangen te zijn door het bovengenoemde klokje.
YouTube Premium
De adblockcheck werd tot nu toe nog niet op grote schaal uitgerold. Toch lijkt het erop dat YouTube van plan is dat te doen.
Gebruikers die geen advertenties willen zien, betalen in Nederland 6,99 euro per maand voor YouTube Premium Lite, of 11,99 euro voor YouTube Premium.