T-Mobile heet voortaan Odido: dit gaat er nog meer veranderen
T-Mobile gaat in Nederland verder als Odido. Dat is de nieuwe naam van T-Mobile Nederland en Tele2 Mobiel. De provider noemt het een 'radicale herpositionering'. Odido wil met een nieuwe 'missie' en diensten beter scoren dan concurrenten op het gebied van service en klanttevredenheid. Het bedrijf heeft ook nieuwe mobiele abonnementen aangekondigd.
LEES OOK: Odido? Experts verdeeld over nieuwe naam T-Mobile
Odido wil zich met de naamswijziging neerzetten als een onafhankelijk Nederlands merk. Onder de nieuwe slogan 'Het kan ook anders' zet de provider in op een hogere klantvriendelijkheid dan concurrenten. De merken Ben en Simpel blijven wel bestaan en ook Tele2 Thuis blijft zo heten.
T-Mobile Nederland was sinds 2003 actief en viel tot vorig jaar onder Deutsche Telekom. In maart 2022 werd de provider overgenomen door de investeringsfondsen APAX en Warburg Pincus. De merknaam T-Mobile werd daarna gehuurd van Deutsche Telekom. In totaal heeft Odido 8 miljoen klanten en biedt het via glasvezel internet en tv aan ruim 6 miljoen huishoudens aan. Odido heeft 119 winkels en ruim 2000 medewerkers.
Klantgerichtheid
Het telecombedrijf heeft naast de nieuwe naam ook een nieuwe missie en strategie gepresenteerd. Volgens Odido-ceo Søren Abildgaard gaat de provider na deze 'radicale herpositionering' op zoek naar een 'betere balans tussen mens en technologie'. Dat moet terug te zien zijn in de klantgerichtheid en de service bij Odido. ''Daar gaan klanten echt verschil ervaren ten opzichte van andere aanbieders,'' belooft Abildgaard.
Odido zegt in een aankondiging beter te willen luisteren naar 'wat klanten echt nodig hebben' en het 'menselijke aspect' bij technologie niet uit het oog te verliezen. "De gemiddelde klanttevredenheid van onze industrie is vele malen lager dan in andere bedrijfstakken. Het is voor klanten allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt, mensen zijn bezorgd over de veiligheid op het internet, vinden onbeperkt internet of glasvezel prijzig en de klantenservice bellen blijft een ongemak", aldus Tisha van Lammeren, chief commercial officer consumer. "Onze ambitie is om de 'customer champion' te worden en te blijven met de hoogste klanttevredenheid."
Vier abonnementen met onbeperkte data
Odido heeft dinsdag een aantal nieuwe diensten en veranderingen aangekondigd. Zo komen er vier nieuwe abonnementen met onbeperkt bellen en mobiel internet. T-Mobile was ooit de eerste Nederlandse provider die een onbeperkte databundel aanbood, maar de concurrenten volgden al snel. Het verschil tussen de vier Unlimted-abonnementen zit in de downloadsnelheid: van 10 Mbit/s tot 1 Gbit/s. Die hoogste snelheid is nieuw. Bij T-Mobile was de maximale 5G-snelheid 450 Mbit/s.
Klanten met Unlimited Plus en Premium krijgen respectievelijk 1 en 3 punten, waarmee ze gratis abonnementen op streamingdiensten als Viaplay, Videoland, Podimo en Deezer kunnen toevoegen.
Nieuw is ook Samen Unlimited, waarmee je voor 20 euro per maand nog een Unlimited-abonnement afsluit voor een gezinslid, familielid of vriend. Er zijn tot vijf Samen Unlimited-abonnementen mogelijk. Odido blijft daarnaast drie goedkopere abonnementen met beperkte databundels aanbieden, met als snelheid 300 Mbit/s.
Binnenkort een chatbot
De klantenservice zal 'tot ver buiten kantooruren' en in het weekend telefonisch bereikbaar zijn. Ook kunnen klanten binnenkort aan de klantenservice vragen stellen via een nieuwe chatbot in de app van Odido. Wanneer de chatbot verschijnt, is nog niet bekend.
Verder komt er een zogeheten verbindingsservice. Als je slecht bereikt hebt, kan je dat melden, binnenkort ook via de app. De provider claimt 'de grootste 5G-dekking van Nederland', waarbij 99 procent van de Nederlandse bevolking dekking heeft.
Nieuwe app en huidige abonnementen
Odido heeft vandaag ook een update van zijn mobiele app uitgebracht voor iPhone en Android. Die komt in de plaats van de T-Mobile-app. Gebruikers kunnen inloggen met hun bestaande inloggegevens.
Aan de abonnementen en tarieven van bestaande klanten verandert niets.