Odido? Experts verdeeld over nieuwe naam T-Mobile: 'Klinkt kinderachtig'
T-Mobile en Tele2 heten sinds dinsdag ineens Odido. Met de klemtoon op de i. De reacties van merkdeskundigen op de nieuwe naam zijn gemengd. Vrolijk klinkt Odido wel, maar volgens critici ook wat te kinderachtig.
Dat T-Mobile en Tele2 een andere naam krijgen, is minder vreemd dan het verzonnen woord zelf. T-Mobile Nederland werd in september 2021 van Deutsche Telekom overgenomen door de private investeerders Apax en Warburg Pincus. Voor het gebruik van de merknaam T-Mobile moest de Nederlandse provider sindsdien betalen. Bovendien had Deutsche Telekom via de naamlicentie alsnog invloed op de bedrijfsvoering. Ook biedt T-Mobile niet alleen mobiele abonnementen aan maar via glasvezel ook internet en tv. Kortom: een nieuwe naam is logisch.
"Het heeft te maken met de fusie tussen T-Mobile en Tele2 van een paar jaar geleden. Een compleet nieuwe naam is wel gedurfd en spreekt tot de verbeelding. Het is in ieder geval beter dan twee namen aan elkaar plakken, zoals VodafoneZiggo", zegt merkpsycholoog Thijs van Dijk in De Telegraaf. Merknaamexpert Erwin Wijman vindt het veel lijken op namen als Ziggo, Oxxio en Oppo. "Zo’n typische fantasienaam uit de typische Nederlandse bedrijfsnamenfabriek", aldus Wijman in Adformatie.
'Toch geen kinderdagverblijf?'
"Het is een aparte naam in de telecomwereld en daarmee juridisch gezien een sterk merk. Tegelijkertijd is het voor een echt A-merk wat kinderachtig. Het is toch geen kinderdagverblijf?" zegt Bas Kist, mede-oprichter van merkenbureau Chiever, in Adformatie.
Naamexpert Floris Hülsmann van Namarama is wel enthousiast en vindt de naam trendy. Het is volgens hem een goed voorbeeld van een onomatopee (klanknabootsing), die steeds vaker terugkomt in merknamen en die goed kan blijven hangen. "Denk aan Twitter en misschien wel het meest bekende voorbeeld van dit moment, TikTok. Namen waar geluid in zit", zegt Hülsmann tegen De Ondernemer. "Het is in elk geval een stuk minder serieus dan T-Mobile of Tele2, en als dat past bij nieuwe merkstrategie en de doelgroep die ze voor ogen hebben, zitten ze goed."
Associaties zorgen voor grappen
Op sociale media worden over Odido veel grappen gemaakt met verwijzingen naar dildo en okidoki. Merkexperts denken dat die associaties maar tijdelijk zullen zijn. "Ieder nieuw merk wordt direct met allerlei bestaande woorden, merken en begrippen vergeleken, maar als het merk eenmaal geladen is, zijn die snel weg", zegt Michael Dijkstra Taurel, merkstrateeg bij Globrands in Adformatie.
Logo
Taurel vindt ook dat Odido 'geen A-merk-uitstraling' heeft. "Er is veel werk te doen om KPN en VodafoneZiggo goed aan te vallen met meer dan alleen lage prijzen. Het logo vind ik minder en sluit niet zo bij de naam aan." Het logo met regenboogkleuren en een naam die van twee kanten hetzelfde leest past volgens Van Dijk goed bij deze tijd. "Inclusiviteit wordt door merken steeds vaker centraal gesteld. Het moet een gevoel uitdragen dat iedereen welkom is."
In een poll van Bright zegt maar 10 procent Odido 'leuk' te vinden, 37 procent vindt de naam 'stom' en 53 procent vindt hem 'raar'.
Lees ook: T-Mobile heet voortaan Odido: dit gaat er nog meer veranderen