Twitter-alternatief Bluesky is 1 miljoen gebruikers gepasseerd
Microblogdienst Bluesky startte in januari van dit jaar. Inmiddels heeft het Twitter-alternatief meer dan 1 miljoen gebruikers.
Bluesky is nog steeds alleen maar op uitnodiging beschikbaar. Bestaande gebruikers krijgen elke twee weken een code waarmee zij een nieuw lid kunnen toelaten tot de dienst. Andere geïnteresseerden kunnen zichzelf voor de wachtlijst aanmelden, nadat zij een account hebben aangemaakt in de Bluesky-app voor Android of voor iPhone, of via bsky.app.
Toch heeft Bluesky met die benadering al 1 miljoen gebruikers weten te verzamelen, meldt het team achter de dienst. "We zijn dankbaar voor alle vroege gebruikers en ontwikkelaars die ons naar dit punt hebben geholpen", aldus Bluesky. De volgende grote stap wordt het volledig openen van het netwerk, zodat iedereen die dat wil zonder wachtlijst of code mee kan doen. Er staan nu nog 2 tot 3 miljoen mensen op de wachtlijst.
Milder alternatief voor het hardere X
"Daarvoor moeten we de moderatie en curatief van het netwerk verbeteren, door meer mensen aan te nemen en onze infrastructuur te verbeteren", aldus het sociale netwerk. Ook wil Bluesky zijn netwerk 'federeren', en het daarmee decentraal maken en op termijn laten samenwerken met andere sociale platforms. Mastodon werkt al op die manier, en Meta's Threads wil die functie ook gaan ondersteunen.
Bluesky is opgericht door voormalig medewerkers van Twitter, en voormalig Twitter-oprichter en topman Jack Dorsey zit in het bestuur van Bluesky. De dienst groeide met name in populariteit na elke grote stap van huidig Twitter-eigenaar Elon Musk. Toen die de naam van Twitter veranderde in X, zag Bluesky dat direct terug in een nieuwe aanwas van leden. Bluesky mist nog allerlei functies die Twitter/X al wel heeft, en lijkt vooralsnog een nieuwe thuishaven voor gebruikers die X onder Musk beu zijn.
X heeft volgens Musk 540 miljoen actieve gebruikers. Dat cijfer mag met een korreltje zou worden genomen, want veel externe onderzoekers zeggen dat het gebruik keldert. Het aantal downloads van de Twitter/X-app is op het laagste punt in jaren en sites zien veel minder verkeer van het platform komen.