Game-platform Unity heroverweegt omstreden prijsverhoging
Unity is een veelgebruikte engine om games mee te bouwen. Van de een op de andere dag zou het gebruik van Unity veel duurder worden. Na veel ophef lijkt het bedrijf de keutel nu in te trekken.
Unity kwam een kleine week geleden met zijn nieuwe prijsplan. De populaire game-engine wordt veel gebruikt bij mobiele games en free-to-play-games, mede vanwege de lage ontwikkelkosten: een kleine 1900 euro per jaar voor een pro-account. Daar zouden per 1 januari 2024 in één klap en zelfs met terugwerkende kracht ook kosten per gedownloade game bij komen.
Plotselinge extra kosten
Dat zou gebeuren voor games vanaf 1 miljoen downloads. Het argument van Unity was dat 90 procent van de game-ontwikkelaars die grens nooit bereiken, en dus ook geen kosten maken. Ontwikkelaars die dat wel doen, betalen een variabel bedrag van 2 tot 15 dollarcent per installatie. Het nieuws sloeg in als een bom, en veel ontwikkelaars zagen er het einde van hun game in.
Met name bij mobiele en free-to-play-games zijn de marges erg klein en juist afhankelijk van een groot aantal installaties. Met de nieuwe kosten van Unity zou het break-evenpunt voor veel game-makers verschuiven. Veel games zijn dan ineens stukken minder interessant om te ontwikkelen. Bovendien beloofden de voorwaarden van Unity tot nu toe iets anders, en daar bouwden de ontwikkelaars op. Een storm van kritiek volgde op de plannen.
Unity gaat het toch weer anders doen
De kritiek is bij Unity aangekomen, blijkt uit een bericht dat het bedrijf op X heeft geplaatst. "We hebben jullie gehoord. Onze excuses voor de verwarring en angst die het [nieuwe beleid] dat we dinsdag hebben aangekondigd, heeft veroorzaakt. We luisteren, praten met onze teamleden, community, klanten en partners en zullen wijzigingen aanbrengen in het beleid. We zullen over een paar dagen een update delen. Bedankt voor je eerlijke en kritische feedback."
Het is dus niet duidelijk wat er nu precies gebeurt met de voorgenomen wijzigingen, maar in de huidige vorm lijken ze in ieder geval niet door te gaan.
Unity wordt volgens het bedrijf gebruikt door ruim 60 procent van alle game-ontwikkelaars. Bekende titels die met Unity zijn gemaakt zijn Pokemon Go, Genshin Impact, Among Us, Cuphead, Beat Saber, Hollow Knight en de Monument Valley-games.