Deze deepfake-influencers verkopen 24/7 producten via livestreams
Chinese videodiensten worden overspoeld met livestreams van deepfake-influencers die 24/7 producten aanprijzen en kortingen aanbieden. Bedrijven kunnen zulke nep-presentatoren laten maken voor duizend euro. Hierdoor blijft er steeds minder werk voor menselijke influencers over.
In China is het al een tijdlang populair voor influencers om te livestreamen om producten te verkopen. Op platforms als Douyin, de Chinese versie van TikTok, en Taobao, vergelijkbaar met eBay, kunnen ze zo geld verdienen en zelfs talloze fans verzamelen. Meer dan een miljoen Chinezen verdienen hun boterham door te livestreamen.
Maar sinds kort concurreren ze steeds meer met deepfake-influencers, waardoor het gemiddelde loon voor een streamer al met 30 procent is gedaald in een jaar tijd. Een menselijke influencer moet zich voorbereiden, heeft regelmatig pauzes en neemt vrije dagen. Bovendien presteert niet elke persoon even goed.
24/7 livestreamen
Een AI-kloon heeft die problemen niet en kan 24/7 producten verkopen. Inmiddels is de technologie goed genoeg geworden dat je amper kan zien dat het geen echte persoon is die je goedkope lipstick aansmeert. Vandaag de dag kan je als bedrijf al een simpele AI-avatar laten maken voor 8000 yuan, omgerekend zo’n 1000 euro. Complexere modellen kan je voor een paar duizend euro aanschaffen.
Silicon Intelligence, een Chinees bedrijf dat de diensten aanbiedt, kan avatars genereren gebaseerd op video's van echte influencers van slechts een minuut lang. Ook Xiaoice, een bedrijf dat dergelijke diensten aanbiedt, heeft niet meer dan een minuut nodig.
De scripts die avatars voorlezen, worden ook grotendeels door AI gegenereerd. Menselijke werknemers voeren een beschrijving van het product en de prijs ervan in en laten de AI de rest doen.
Livestreaming is the dominant marketing channel for traditional and digital brands in China. And now, with just a few minutes of sample video and $1,000, brands can enlist deepfakes of influencers to sell their products 24/7. https://t.co/4h0EG0Fla0
— MIT Technology Review (@techreview) September 19, 2023
100 miljoen AI-avatars
De deepfakes zijn in staat om lichaamstaal na te bootsen en geavanceerde versies kunnen zelfs in real-time reageren op reacties van kijkers. Een woordvoerder van Silicon Intelligence vertelde aan Technology Review dat het bedrijf in de toekomst ook 'emotionele intelligentie' wil toevoegen aan de deepfakes. Zo zouden die bijvoorbeeld gelukkig kunnen ogen wanneer iemand een product koopt, of bedroefd wanneer ze worden uitgescholden.
Silicon Intelligence wil het zelfs mogelijk maken voor deepfakes om op elkaar te reageren en van elkaar te leren. Het bedrijf wil uiteindelijk een leger van 100 miljoen AI-avatars, wat het zelf 'op siliconen gebaseerde werknemers' noemt, bouwen tegen 2025. Tot nu toe staat de teller op 400.000.