O nee: Netflix verhoogt 'binnenkort' zijn prijzen
Netflix is van plan om zijn abonnementsprijzen binnenkort te verhogen in meerdere landen. De streamingdienst zou de prijsverhogingen pas willen invoeren nadat de staking van de acteurs in Hollywood voorbij is.
Netflix zou eerst zijn prijzen gaan verhogen in de VS en Canada, meldt de Wall Street Journal (WSJ). Daarna komen een aantal andere landen aan de beurt. Hoe groot de prijsverhoging wordt, is nog niet bekend. Wel zouden alleen de prijzen van de normale, reclamevrije abonnementen omhoog gaan, terwijl die mét reclames gelijk zouden blijven.
Netflix wacht volgens de WSJ met de prijsverhoging totdat de staking van de acteurs in Hollywood ten einde is. De scriptschrijvers bereikten vorige week al een voorlopige deal met de studio's. De acteursvakbond hervatte deze week de onderhandelingen.
Abonnementen met reclames
In meerdere landen heeft Netflix sinds eind 2022 een goedkoper abonnement met reclameblokken, maar in Nederland is die optie er nog niet. Het reclame-abonnement zou in prijs gelijk blijven, waardoor het aantrekkelijker moet worden. Aan de abonnementen met reclames verdienen de streamers gemiddeld meer geld, waardoor ze vaker prijsbewuste consumenten willen overhalen om naar die abonnementsvorm over te stappen.
Netflix schrapte onlangs in enkele landen ook al zijn Basic-abonnement, met dezelfde reden: meer mensen laten overstappen naar het goedkopere abonnement met reclames. Meer concurrerende streamers hebben eveneens goedkopere abonnementen met reclames. Binnenkort gaat Amazon Prime Video ook advertenties tonen.
Prijsverhogingen concurrenten
Veel andere streamingdiensten, waaronder Disney+ en Viaplay, hebben eerder dit jaar hun prijzen ook al verhoogd. Disney deed dat in Nederland zelfs twee keer binnen een jaar.
In plaats van prijsverhogingen richtte Netflix zich de laatste tijd vooral op een strengere aanpak van het delen van wachtwoorden.
Streamingmodel staat onder druk
Streamingdiensten gaven de afgelopen jaren miljarden dollars uit aan de productie van eigen series en films, waarmee ze snel veel abonnees wilden binnenhalen. Inmiddels moeten veel streamers fors bezuinigen en staat het model onder druk. In tegenstelling tot veel concurrenten maakt Netflix overigens wel winst.