FM-radio blijft geliefd: ook mensen met CarPlay luisteren massaal radiozenders
FM-radio blijft erg populair, ondanks alle andere luisteropties die er tegenwoordig zijn. Uit een nieuw onderzoek van Edison Research blijkt dat zelfs mensen met Apple CarPlay of Android Auto vaak nog altijd de traditionele FM-radiozenders verkiezen.
Edison Research ondervraagt regelmatig Amerikaanse burgers van 13 jaar of ouder over hun luistergedrag. Uit de nieuwste peiling blijkt dat traditionele radio nog altijd veruit het grootste marktaandeel geniet van alle producten. De resultaten van Edison werden in twee verschillende categorieën verdeeld: mensen die wel Android Auto of Apple CarPlay hebben en mensen zonder een of beide diensten.
Ether-radio ruimschoots aan kop
Uit de verdeling blijkt dat die laatste groep nog 67 procent van de tijd gewoon naar AM/FM-radio luistert. De tweede populairste variant is SiriusXM, een Amerikaanse dienst voor satelliet- en internetradio, met 12 procent. Streamingdienst Apple Music komt op de derde plaats met 9 procent. 4 procent van de respondenten luistert naar podcasts en 8 procent naar 'andere' zaken.
Maar wat vooral opvalt, is de groep die wél Android Auto of Apple CarPlay heeft. AM/FM-radio geniet bij deze groep een aandeel van 46 procent, wat het veruit nog altijd de grootste categorie maakt. Apple Music en SiriusXM stijgen respectievelijk naar 18 en 19 procent. Ook het marktaandeel van podcasts stijgt naar 7 procent, terwijl de categorie 'andere' naar 10 procent klimt.
FM ook in Nederland nog heel populair
Amerikanen met Android Auto of Apple CarPlay streamen dus gemiddeld dubbel zo vaak audio als mensen die de diensten niet hebben. Toch blijft AM/FM-radio niet weg te denken voor velen. Ook in Nederland is dat nog het geval, hoewel FM-radio wel terrein begint te verliezen aan digitale kanalen.
Eind vorig jaar luisterde iets minder dan de helft (47 procent) van de Nederlanders naar FM-radio. In 2011 bedroeg het aandeel nog 60 procent. Internet is daarentegen gestegen naar 30 procent, terwijl DAB+ al een aandeel van 18 procent heeft ingepalmd. De rest van de Nederlanders luistert via andere methodes naar de radio.
Mis geen belangrijk tech-nieuws, volg ons via WhatsApp Kanalen.