Racen met Forza Motorsport: fijne balans tussen sim racing en arcade

©Forza Motorsport

forza motorsport race racestuur logitech stuur playseat xbox sim
4 november 2023 om 17:33
Laatste update: 4 november 2023 om 17:33

De 'Gran Turismo voor Xbox' is terug: Forza Motorsport is helemaal vernieuwd. Onze autotester Rutger kroop achter het Logitech G923-stuur op de Logitech Challenge X Playseat en maakte kilometers met de nieuwe racegame.

Dat Gran Turismo nog steeds de bekendste naam is in de wereld van console-racing is eigenlijk niet eerlijk. Forza is met de combinatie van Forza Horizon en Forza Motorsport een bredere en meer onderhoudende serie games. Voor elk type racer is er iets te halen. Je kunt casual een race naar eigen wens instellen en rijden waar je wilt met welke auto van de ruim 500 die er beschikbaar zijn.

Maar je kunt ook aan de carrièremodus beginnen, waarin je met steeds andere series auto’s kunt strijden om de beker, om daarmee weer een nieuwe serie te kunnen beginnen. Het leuke hiervan is dat je auto’s rijdt die je normaliter niet zo snel zou kiezen. Ik ging van een Impreza naar een Hyundai Veloster naar een Alpine om eindelijk in een MX-5 te kunnen stappen.

Geweldige graphics

De races zijn over het algemeen behoorlijk uitdagend (als je een passend niveau kiest) en van tevoren kun je kiezen op welke startplek je wilt beginnen, waarbij de computer uitrekent op welke plek je vermoedelijk zult eindigen. Je begint dan ook niet met een kwalificatieronde, maar met een oefenronde waarin je bepaalde doelen moet halen. Het voordeel is dat er dan tijdens de race nog wat in te halen valt als je het spel onder de knie hebt. En inhalen is wat racen leuk maakt.

Raar is wel dat je soms een flinke strijd hebt om iemand in te halen, om vervolgens meteen een gat te slaan van 10 seconden. Alsof de AI het helemaal niet meer ziet zitten nu je er eenmaal voorbij bent. Het voordeel daarvan is dat je kunt genieten van de graphics, want die zijn fenomenaal.

Je zou haast een nieuwe televisie kopen om alles er uit te halen. Schade is zichtbaar op de auto. Vuil blijft kleven waar het hoort en de ray-tracing zorgt ervoor dat je prachtig gedetailleerd licht en schaduw door je cockpit ziet gaan. Zeker bij nachtraces is dat fenomenaal.

Sim of Arcade?

Forza Motorsport voelt als een sim, waarbij de instructeur naast je af en toe even aan de handrem trekt of je stuur tegenhoudt. Totdat het mis gaat voel je dat je zelf controle hebt en de auto precies kunt plaatsen waar je hem wilt hebben. Over de limiet vergeeft de AI je fouten snel. Achterstevoren op de weg staan is mij nog niet overkomen.

In die zin is de game meer arcade dan sim, maar tot het moment dat het fout gaat voelt het meer sim dan arcade. Een fijne balans wat mij betreft.

Met de controller is de game goed te besturen, maar met een stoeltje en stuur is Forza nog vele malen leuker. Daarover straks meer.

Online multiplayer

Uiteraard is er ook een multiplayer. Helaas geen splitscreen, wat echt een gemis is. Maar wel een uitstekende online multiplayer. Je kunt op elk moment een online race induiken, maar er zijn ook geplande events met alle toeters en bellen, oefenrondes, kwalificatie en een race. In spec-racing zijn alle auto’s even rap. Terwijl je in open racing zelf kunt kiezen welke auto je wilt rijden en dus ook hoe snel hij is.

Slimme toevoeging is de zogenaamde safety rating. Hoe cleaner je rijdt, hoe meer je ingedeeld wordt bij andere mensen die het fatsoenlijk houden op de baan.

Stuur of controller

Forza Motorsport is voor veel raceliefhebbers een fijne game omdat hij goed te besturen is met een standaard gamecontroller. Maar niets maakt een game leuker dan een stoel en stuur. Toevallig heeft Playseat net samen met Logitech de Playseat X uitgebracht en die hebben we in elkaar gezet om onze kilometers te maken. Dat in elkaar zetten is in 10 minuten gepiept als je tenminste niet angstig wordt van een IKEA-meubel.

Het enige dat lastig gaat, is het stuur plaatsen. Dat moet je eigenlijk met twee mensen doen omdat je in een klein gaatje een bout omhoog moet houden terwijl je het stuur daar bovenop probeert te houden. Zit die eerste bout, dan is het verder goed te doen. Daarna heb je een stoeltje dat goed zit, eenvoudig te verstellen is met twee hendels in het midden en die je pedalen en je stuur op hun plek houden. Een racestuur aan een bureau bijvoorbeeld zorgt er voor dat je of je stoel naar achteren schuift in de actie, of heel voorzichtig in de 'oud-omaatje houding' moet racen. Beide niet aan te bevelen.

Ten opzichte van gewone Playseat-stoelen is het instappen wat lastiger, omdat je eerst het stuur weg moet klappen. Maar het voordeel is dan weer dat je deze hele stoel makkelijker klein opbergt. Dat kan met de reguliere Playseat niet. Als je Forza Motorsport-periode over is, kun je hem dan in de gangkast opbergen.

De Logitech G923 past uiteraard perfect op de Challenge X en ook voor de versnellingspook is een passende houder die je eenvoudig vastschroeft. Tijdens het racen met Forza Motorsport kun je dan kiezen of je de flippers gebruikt achter het stuur of dat je de 6 versnellingsbak gebruikt. In sommige auto’s gaat dat simpelweg niet omdat ze meer dan zes versnellingen hebben.

Wie echt enthousiast wil racen, kan proberen ook nog het koppelen te gebruiken. Daar kleven twee nadelen aan. Numero uno: je moet kleine voetjes hebben, anders druk je twee pedalen tegelijk in. Duo: de koppeling hoef je niet echt op te laten komen om hem aan te laten grijpen. Je moet er alleen voor zorgen dat hij ingedrukt is als je schakelt. Daarmee is de lol van het koppelen wel een beetje weg.

Conclusie

Forza Motorsport is een geweldige opvolger van Forza Motorsport 7. Voor de raceliefhebber die geen full-on simulator zoekt, maar toch meer sim dan arcade wil, is het een fijne optie die met Game Pass gratis te spelen is.

Met een stuurtje wordt het spel leuker, maar dan zou het allemaal net een tikkeltje realistischer mogen voelen en is een game als Project Cars eigenlijk passender.

De Challenge X is wat mij betreft de fijnste Playseat die er is als je geen aparte kamer hebt om je sim setup te plaatsen. Hij zit comfortabel, maar kan ook in een paar minuten opgeborgen worden. 

Kijk ook Rutgers nieuwe video over de elektrische auto's van NIO.