Elektrische Renault 5 neemt het op tegen Volkswagen ID.2: 'Vrolijk en betaalbaar'
De Renault 5, de betaalbare elektrische hatchback van het Franse merk, komt in februari 2024 op de markt. De autofabrikant heeft meer bekendgemaakt over de specificaties van de elektrische auto en heeft weer een voorproefje van het 'vrolijke ontwerp' van de EV gegeven.
Renault kondigde de elektrische hatchback met een prijs van rond de 25.000 euro in 2021 al aan. Eerder dit jaar publiceerde de Franse automaker foto's van het finale ontwerp. Wat toen al bekend was, is dat de auto gebouwd wordt op het CMF-B EV-platform, net als de elektrische Renault 4. De auto krijgt een laag zwaartepunt, een accupakket dat lichter is dan de iets duurdere Renault Zoe en een elektromotor die lijkt op die van de Megane E-Tech Electric.
Accu en actieradius
Renault onthulde enkele technische details over de Renault 5, die op 26 februari 2024 officieel gepresenteerd zal worden op de autoshow van Genève. Zo is nu bekend dat versie met een accu van 52 kWh een actieradius van zo’n 400 kilometer mogelijk moet maken. Later volgt ook een variant met een accupakket van 40 kWh. Mogelijk is dat de EV van 25.000 euro waar Renault al langer over spreekt.
Renault-ceo Fabrice Camboliv zinspeelt ook op de relatief betaalbare prijs en noemt de nieuwe Renault 5 'een culticoon dat opnieuw is ontworpen'. "Met zijn vrolijke design en nieuwe generatie technologieën maken we elektrische auto's in Europa bereikbaarder."
Iets kleiner dan Renault Zoe
De Renault 5 krijgt een lengte van 3,92 meter, zo’n 13 centimeter minder dan de Zoe. Op de foto’s die te zien zijn in het persbericht, zijn delen van een auto te zien - Renault toont die nog niet in zijn geheel - die sterk lijkt op het model dat eerder dit jaar werd getoond.
De weinige zaken die je duidelijk kan zien, zijn de nieuwe lichten, het logo en de laadindicator op de motorkap.
Rivaal voor Volkswagen ID.2
Het is de bedoeling dat de Renault 5 de Zoe vervangt. De EV zal concurreren met andere goedkope elektrische hatchbacks, zoals de Volkswagen ID.2. Die laatste zal vanaf 2025 op Europese wegen rijden. De ID.2 wordt het elektrische alternatief voor de Volkswagen Polo.