Analist: 'TikTok laat geen grote groeicijfers meer zien'
De groei van TikTok neemt af, blijkt uit informatie van een marktanalist. TikTok doet het ontzettend goed als het gaat om de meeste downloads van de app, maar ook hoeveel geld mensen op het platform spenderen. Echter lijkt het erop dat de flinke groei die TikTok de afgelopen jaren liet zien, ietwat stabiliseert.
Qua maandelijks actieve gebruikers wint Facebook het nog altijd, gevolgd door andere Meta-apps. WhatsApp, Instagram en Messenger bekleden de tweede, derde en vierde positie, met TikTok op de vijfde plek. Dit was in 2023 ook zo, maar nu blijkt volgens marktanalist Sensor Tower dat de groei van TikTok wat afneemt. Het groeit nog wel, maar langzamer. In 2022 groeide het aantal maandelijks actieve gebruikers nog 12 procent jaar-op-jaar per kwartaal. Echter was dit in 2023 3 procent jaar-op-jaar per kwartaal.
Minder groei voor TikTok
Er zijn veel redenen waar deze minder grote groeicijfers aan kunnen liggen: is het de commersialisering van het videoplatform met het vol met advertenties gevulde TikTok Shop in de Verenigde Staten? Of is het een app die bijvoorbeeld minder makkelijk nieuwe doelgroepen weet aan te boren? Is dit na al die jaren niet een natuurlijk gevolg van succes? Het zijn echter niet alleen de Verenigde Staten waar het Chinese social videoplatform zich bezighoudt met commerciële mogelijkheden uitproberen. In het Verenigd Koninkrijk experimenteerde het met een shopgedeelte genaamd Trendy Beat, waarbij TikTok-eigenaar ByteDance zelf artikelen verkocht. Er zijn veel klachten online te vinden over al die commerciële probeersels, omdat het ook meteen in erg veel video’s zou voorkomen.
Toch hoeft TikTok zich nog geen zorgen te maken: het groeit nog steeds en op dit moment gebruiken 1,4 miljard mensen het. Bovendien stelt Sensor Tower dat mensen niet meer naar andere social media grijpen: Instagram Reels laat in ieder geval al een tijd constante cijfers zien. TikTok zelf geeft nooit heel veel inzicht over cijfers, maar liet in oktober vorig jaar wel weten dat er in Nederland ook nog steeds groei wordt waargenomen. Er zouden meer dan 5,7 miljoen actieve Nederlandse gebruikers per maand zijn (ter vergelijk: Facebook heeft er ongeveer 10 miljoen en Instagram 7,8 miljoen).