'Apple Vision Pro veel beter verkocht dan verwacht'
Apples eerste bril is sinds afgelopen vrijdag te koop, en het eerste weekend lijkt succesvoller dan vooraf verwacht. De bril blijft een niche-product, maar de eerste bestellingen zouden de planning van Apple overstijgen.
Dat schrijft analist Ming-Chi Kuo, die op basis van bronnen onder Apple-toeleveranciers vaak onderbouwd speculeert over Apple-verwachtingen. Volgens Kuo zijn er van de Vision Pro afgelopen weekend tussen de 160.000 en 180.000 exemplaren verkocht.
Dat is fors meer dan de 60.000 tot 80.000 exemplaren die Apple volgens eerdere informatie van Kuo gereed zou hebben als eerste oplage. De Vision Pro was dan ook direct uitverkocht in het openingsweekend: de bril van 3499 dollar kan nog vooruitbesteld worden, maar wordt dan al niet meer geleverd op 2 februari, de eerste dag dat de bril verschijnt.
Enkele weken wachten
Kuo speculeert verder op zijn speculatie door te kijken naar de wachttijden die Apple opgeeft voor nieuwe Vision Pro-bestellingen. Wie nu bestelt, moet 5 tot 7 weken wachten. Dat was enkele uren na het openen van de bestellingen op vrijdag al zo, en zondagavond nog steeds. Kuo leest in die stagnerende wachttijd een hint voor het aantal bestelde brillen: als de wachttijd immers niet verder oploopt, zal ook het aantal verkochte brillen mogelijk afvlakken.
Kuo vergelijkt daarmee wel de situatie rond de Vision Pro met die rond de iPhone. Daarbij lopen wachttijden in het eerste weekend altijd gestaag op, maar dat is ook een veel succesvoller, gevestigd product. De Vision Pro is dankzij zijn hoge prijs en nieuwigheid een heel ander dier.
Maar 0,007 procent van alle Apple-apparaten
Kuo onderstreept de niche-positie van de Vision Pro door die af te zetten tegen de totale hoeveelheid actieve Apple-apparaten. Dat zijn er volgens Apple 1,2 miljard, waarmee de 80.000 eerste brillen volgens Kuo goed zijn voor 0,007 procent van alle actieve Apple-apparaten. De analist verwacht dat Apple dit jaar zeker 500.000 exemplaren van de bril zal verkopen.
Er zijn ondertussen al geruchten over toekomstige modellen, die met een lagere prijs op meer consumenten gericht moet zijn. Ook wordt verwacht dat er dan meer apps zijn: sommige grote appmakers kijken de kat nu nog uit de boom.
Meer over de Vision Pro, zoals de prijzige accessoires voor de slimme bril.