Dit is wat de nieuwe regels van Apple betekenen voor iPad-gebruikers
Apple maakte deze week bekend wat de Digital Markets Act in Europa gaat betekenen voor ontwikkelaars, waarbij Spotify alvast een schot voor de boeg nam en besloot om te vertellen wat het voor zijn gebruikers zou betekenen. Het lijkt daarbij vooral om iPhone te gaan, maar wat betekent het eigenlijk voor iPad?
Sommige veranderingen die Apple aankondigde komen naar alle platforms, maar er zijn ook dingen die alleen naar iPhone komen, en niet naar de iPad. Dat komt onder andere omdat iPad niet valt onder de ‘poortwachter’-regel. Europa heeft onder die poortwachterregel meerdere grote, belangrijke platforms aangewezen die het extra onder toezicht houdt en waarvan het ook meer verwacht.
iPadOS en iOS
iPhone gebruikt iOS en iPad gebruikt iPadOS en aangezien iOS wel is aangemerkt als zo’n poortwachterplatform en iPadOS niet, kan Apple dus net even wat andere keuzes maken voor iPad. Tegelijkertijd wordt er ook gezegd de App Store in het algemeen onder de poortwachterregel valt, en dat zou dus wel meer betekenen voor de iPad-App Store. Vandaar dat Apple voor specifiek de App Store op alle platforms bepaalde veranderingen heeft aangekondigd.
Dit is wat er alleen naar iPhone komt, en dus niet naar iPad: een pop-up in Safari die vraagt om een standaard browser te kiezen, ondersteuning voor browsers van derde partijen, een standaard NFC- en wallet-app kiezen en -de belangrijkste- de mogelijkheid om appwinkels van derde partijen te installeren en apps vanaf die appwinkels te downloaden. Wat wel naar iPad komt is de mogelijkheid voor appmakers om alternatieve betaalmethoden te gebruiken en lagere commissies te hoeven betalen. Daarnaast wordt de App Store opengezet voor gamestreaming-apps.
App Store
Het gaat van kracht vanaf iOS 17.4, dat wordt verwacht in maart en op dit moment wordt getest. Wil je meer weten over hoe appmakers over de aanpassingen denken? Lees dan ook het artikel iOS-appmakers alweer kwaad: app buiten de App Store potentieel peperduur.