Analyse: Zelfrijdende auto en de overheid liggen op ramkoers
Rijhulpsystemen van nieuwe auto’s werken niet op b-wegen. Het lijkt niet alsof de overheid daar rekening mee houdt en dus lijkt autonoom rijden nog heel ver weg, schrijft onze auto-expert Rutger Middendorp.
Ons was beloofd dat we in 2024 toch zeker in het hogere segment een volledig zelfrijdende auto zouden kunnen kopen. Eentje die niet alleen in een file de taken over kan nemen, maar ook in de stad, tussen de fietsers. De technologie ontwikkeld zich minder snel dan we hadden gehoopt, want auto’s die zonder bestuurder kunnen rijden zijn op dit moment nog ondenkbaar, zeker op de Nederlandse wegen.
Enerzijds vanwege de wetgeving, anderzijds vanwege de stand van de techniek en de kosten van die techniek. Op dit moment is er simpelweg nog geen zicht op een betrouwbare tijdlijn voor echt autonoom rijden onder alle omstandigheden, zonder chauffeur die op moet letten. Dat is jammer, want het zou heel wat files en gemopper schelen op jaarbasis.
Wel de piepjes, niet de hulp
Het ergste aan de huidige ontwikkelingen is dat we soms de nadelen opgedrongen krijgen, zonder de voordelen. Het afgelopen jaar hadden alle auto’s die ik heb gereden ten minste een lane departure warning en de meeste daarvan lane keeping assist. Het eerste systeem piept als je je rijstrook verlaat, het tweede stuurt dan zelfs actief terug. In eerste instantie klinkt dat als een uitstekende uitvinding. Wie niet oplet wordt gewaarschuwd of gecorrigeerd. Mits er sprake is van een rijstrook tenminste. Een stuk weg dat aan beide kanten gemarkeerd is waar jij alleen gebruik van mag maken.
In Nederland zien we steeds vaker stukken weg waar twee fietsstroken gemarkeerd zijn, met daartussen 1,5 rijstrook voor auto’s uit beide richtingen. Een hele goede ontwikkeling voor de veiligheid in het verkeer, maar een wegsituatie waar deze auto’s totaal niet op voorbereid zijn. Op provinciale wegen is de middenstreep vaak verwijderd en zijn er een stukje uit de berm strepen geplaatst, om bestuurders het gevoel te geven dat het er krapper is en ze zo te dwingen langzamer te rijden. Een neveneffect is dat lane keeping aids (en bejaarde chauffeurs) niet over de streep durven te gaan bij een tegenligger en dus gevaarlijk dicht langs een auto uit de andere richting komen. In sommige gevallen stuurt een moderne auto zelfs actief terug naar het midden van de baan als je hem voor de veiligheid verder richting de berm manoeuvreert.
Wegen voor mensen, niet voor autonome auto's
De indeling van de wegen gaat meer en meer uit van menselijke chauffeurs en hun psychologie. De ontwikkeling van auto’s is steeds meer gebaseerd op sensoren, camera’s en computers die het stuur overnemen. Dat leidt soms bijna letterlijk tot een botsing. Een aantal jaren geleden liet een expert in autonoom rijden beelden zien van een aantal verkeerssituaties in Los Angeles. De indeling van de wegen was niet uniform en dus was het lastig in te schatten voor een computer wat de bedoeling was. De stad Los Angeles zou daarom de indeling van wegen terugbrengen tot een klein aantal standaarden, zodat zelfrijdende auto’s makkelijker door de stad kunnen bewegen.
Voor Nederland geldt dat of de overheden de zelfrijdende auto meer moeten helpen, of dat de zelfrijdende auto met onze wegen om kan gaan. Op dit moment lijkt beide niet te gebeuren.
Meer over zelfrijdende auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.