©Unsplash

Activision Blizzard goede aankoop voor Microsoft: omzet Xbox Gaming stijgt hard

Activision Blizzard goede aankoop voor Microsoft: omzet Xbox Gaming stijgt hard

31 januari om 14:48

Microsoft heeft gisteren zijn kwartaalresultaten bekendgemaakt. Vooral door AI is de omzet vergeleken met een jaar geleden sterk toegenomen. Ook in gaming doet de techreus het bijzonder goed, mede door de overname van gamemaker Activision Blizzard.

De omzet bij Xbox Gaming, de gametak van Microsoft, steeg vorig kwartaal met 49 procent. 44 procentpunten daarvan heeft het bedrijf te danken aan zijn overname van Activision Blizzard. Die werd in oktober vorig jaar afgerond voor 69 miljard dollar

Ook de inkomsten uit content en diensten voor Xbox zijn fors gestegen, met 61 procent. Dat gaat onder andere over de verkoop van de Xbox Game Pass. Microsoft zegt in zijn presentatie van de resultaten dat Activision Blizzard goed is voor 55 procentpunten.

Gaming nu derde grootste

Omgerekend denkt Microsoft dat het tot nu toe zo’n 2 miljard dollar heeft verdiend met de overname. Dat cijfer wordt echter omlaag getrokken door kosten gerelateerd aan de aankoop en de integratie van Activision Blizzard in Microsoft. Als je die kosten aftrekt, komt Activision Blizzard voorlopig nog in de rode cijfers terecht, met een operationeel verlies van 440 miljoen dollar.

Desalniettemin zorgt de groei ervoor dat gaming nu de derde grootste bedrijfstak is van Microsoft, achter Office- en clouddiensten. Die twee laatste zijn goed voor bijna 60 procent van de inkomsten van Microsoft. Gaming brengt nu meer geld in het laatje dan Windows. 

Toch ontslagrondes

Ondanks de positieve resultaten, heeft Microsoft vorige week aangekondigd dat het gaat snoeien in het personeelsbestand bij de gamingafdeling. Zo’n 1.900 medewerkers worden de laan uitgestuurd, ongeveer acht procent van het totaal. Vooral werknemers van Activision Blizzard zien hun baan verdwijnen, maar ook medewerkers bij Xbox en ZeniMax blijven niet gespaard.

Lees meer over Microsoft, of schrijf je in op de gratis Bright Nieuwsbrief.